لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۲

از جمعه تا جمعه، ایران در هفته ای که گذشت


در هفته ای که گذست، سفیر ایران در عراق برای نخستین بار اذعان کرد که ایرانی های بازداشت شده در بغداد، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بوده اند
در هفته ای که گذست، سفیر ایران در عراق برای نخستین بار اذعان کرد که ایرانی های بازداشت شده در بغداد، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بوده اند

در هفته ای که گذشت، گفته ها، شنيده ها، تهديد ها و شايعات در مورد حمله احتمالی ايالات متحده به ايران، همچنان از مهم تريم موضوعاتی بود که رسانه های خبری به آن پرداختند.


در اين ميان، اتهام های مقام های کشورهای خاورميانه از جمله نخست وزير لبنان و از سوی ديگر ايالات متحده در مورد دخالت های ايران در اوضاع داخلی کشورها همچنان ادامه يافت.


اتهام کمک های تسليحاتی و مالی جمهوری اسلامی به شورشيان در عراق و حزب الله در لبنان خبر تازه ای نيست. اما در اين هفته ايران حتی به کمک به شورشيان شيعه ای که در عراق به شيعيان حمله می کنند نيز متهم شد.


مقام های ايرانی همواره اتهام دخالت در اوضاع داخلی عراق، لبنان و ديگر کشورها را رد کرده اند. اما مقام های آمريکايی می گويند، مدارکی در اختيار دارند که اتهام ها عليه ايران را ثابت می کند.


اتهام ها و گفته ای تند مفام های سياسی دو طرف تنها به سخنرانی ها و مصاحبه ها محدود نماند. کاخ سفيد عملا ايران را تهديد کرد، که با عوامل اين کشور در عراق برخورد خواهد کرد. برای اولين بار اعلام شد، اين برخورد می تواند حتی حذف فيزيکی مظنونين به همکاری سرويس های امنيتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را نيز در بر گيرد.


مقام های ايرانی همواره اتهام دخالت در اوضاع داخلی عراق، لبنان و ديگر کشورها را رد کرده اند. اما مقام های آمريکايی می گويند، مدارکی در اختيار دارند که اتهام ها عليه ايران را ثابت می کند

در اين جا بود، که ايران نيز از زبان تند تری استفاده کرد. نشريه سپاه پاسداران، صبح صادق، در مقاله ای نوشت ربودن آمريکايی ها در عراق آسان تر و ارزان تر از [توليد] کالاهای بنجل چينی است.


درست در زمانی، که به عقيده بسياری از سياست مداران منطقه خاورميانه و نيز تحليل گران و ناظران بين المللی، عراق صحنه رو در رويی ايران و آمريکا شده است، جمهوری اسلامی اعلام کرد در پی گسترش مناسبات با عراق است.


حسن کاظمی قمی، سفير ايران در عراق در گفت و گويی با روزنامه نيويورک تايمز، اعلام کرد، جمهوری اسلامی آماده است نيرو های عراقی را آموزش دهد و روابط اقتصادی خود با عراق را گسترش دهد. در همين گفت و گو، وی به عنوان اولين مقام رسمی ايرانی گفت ايرانيان دستگير شده ماه پيش در بغداد، ماموران امنيتی بودند. البته به گفته آقای قمی حضور آن ها در عراق جنبه کمکی به مسايل امنيتی اين کشور داشته است.


کاخ سفيد در اين هفته اعلام کرد، ايران فقط به برخی گروه های تند روی شيعه کمک می کند.


برنامه اتمی، همچنان بدون راه حل


خبرهای عراق در طول ماه های گذشته سبب نشده است، که نگاه رسانه های جهانی از برنامه اتمی ايران منحرف شود. مهم ترين خبر در مورد برنامه هسته ای در هفته ای که گذشت، رد پيشنهاد محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی برای متوقف کردن تحريم ها و غنی سازی هم زمان بود.


علی لاريجانی مذاکره کننده اصلی برنامه هسته ای ايران، اندکی بعد به اين پيشنهاد واکنش نشان داد. اما در حالی که تهران اين پيشنهاد را قابل مطالعه خوانده بود، کاخ سفيد آن را رد کرد.


علی لاريجانی روز چهارشنبه اعلام کرد، ايران تا اقدام بعدی شورای امنيت، برای برسی و صحبت وقت زيادی دارد. گفته های آقای لاريجانی سه روز بعد از گفته های سخنگوی وزارت خارجه ايران، در مورد بررسی پيام برخی سياست مداران آمريکايی صورت گرفت.


همان روز منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد روابط با آژانس بين المللی انرژی اتمی بر اساس مقررات صورت می گيرد.


مهم ترين خبر در مورد برنامه هسته ای در هفته ای که گذشت، رد پيشنهاد محمد البرادعی، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی برای متوقف کردن تحريم ها و غنی سازی هم زمان بود

يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت، ايران برخلاف مقررات در حال نصب سانتريفيوژ در تاسيسات نطنز است و از نصب دوربين های نظارت کننده توسط اين آژانس جلوگيری کرده. است. روز جمعه ايران اين خبر را تکذيب کرد.


«رژيم تهران سرکوب گر است»


هرچند برنامه اتمی و اتهام های ايران در مورد دخالت در امور کشورهای خاورميانه، مهم ترين موضوع بيانيه ها و گفته های مقام های کاخ سفيد است، اما به موضوع سرکوب فعالان اجتماعی و سياسی نيز اشاره می شود. سخنگوی کاخ سفيد روز پنج شنبه گفت :« فشار و ستم رژيم تهران علاوه بر اقليت های مذهبی و قومی شامل زنان، روزنامه نگاران، دانشجويان، استادان، فرهنگيان و اتحاديه های کارگری است.»


در اين هفته سه فعال زن ايرانی در فرودگاه، قبل از رفتن به هند برای شرکت در کارگاه های آموزشی روزنامه نگاری دستگير شدند. طلعت تقی نيا، منصوره شجاعی و فرناز سيفی. به اين ترتيب تعداد کسانی که تنها در طول سال ۱۳۸۵ رد فردوگاه مهر آباد و امام بازجويی يا دستگير شده اند به ۴۲ نفر رسيد.


البته بانوان دستگير شده يک روز بعد، يعنی يک شنبه، به طور موقف آزاد شدند. اما همچنان از وضعيت علی فرح بخش، روزنامه نگار ايرانی ديگری که پس از بازگشت از کنفرانس اقتصادی در تايلند دستگير شد، خبر چندانی در دست نيست.


در اين هفته همچنين گفته شد، که احمد باطبی يکی از متهمان کوی دانشگاه که پس از گذشت ۷ سال و نيم همچنان در زندان به سر ميبرد مجددا در دادگاه محاکمه خواهد شد

در اين هفته همچنين گفته شد، که احمد باطبی يکی از متهمان کوی دانشگاه که پس از گذشت ۷ سال و نيم همچنان در زندان به سر ميبرد مجددا در دادگاه محاکمه خواهد شد.


سايه تحريم بر سر فوتبال ايران


در ميانه هفته ای که گذشت، کميته ويژه فوتبال ايران تعطيل شد. به اين ترتيب احتمال محروميت تيم ملی فوتبال ايران دوباره قوت گرفت.


اين کميته از سوی فدراسيون بين الملی فوتبال برای بر طرف کردن محروميت فوتبال تشکيل شده بود. محروميت فوتبال ايران از سوی فيفا، به دليل دخالت دولت در امور فدراسيون فوتبال بود . دخالتی، که به نظر می رسد همچنان ادامه دارد.


XS
SM
MD
LG