لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

آيا جهان در حال غرق شدن است؟


کارشناسان محیط زیست می گویند با ذوب یخ های قطبی به علت گرمایش زمین، خطر غرق شدن شهرها در آب وجود دارد
کارشناسان محیط زیست می گویند با ذوب یخ های قطبی به علت گرمایش زمین، خطر غرق شدن شهرها در آب وجود دارد

سرپرست سابق نهاد هزاره ملل متحد که از جمله در راستای کاهش مشکلات انسانی، گسترش سواد و بهبود وضعيت محيط زيست فعالیت می کند، در يک سخنرانی در سازمان ملل از دولت های چين و ايالات متحده به دليل آنچه او کم کاری در جهت کاهش گازهای گلخانه ای نامید، انتقاد کرد.


جفری ساکس، روز جمعه در ميان اقتصادانان جهانی و نمايندگان کشورهای مختلف گفت: « اگر اجازه بدهيم تا چين و آمريکا فکر کنند دارند برای کاهش گازهای گلخانه ای کاری می کنند اشتباه کرده ايم.»


آقای ساکس می گويد، بايد به ارقام نگاه کنيم، چرا که آن ها در نهايت به حساب می آیند. از سوی ديگر نيکولاس استرن، اقتصاددان بريتانيايی می گويد چين و آمريکا بيش از آن چه تصور می شود برای کاهش دی اکسيد کربن تلاش می کنند.


افزايش گاز دی اکسيد کربن ناشی از سوخت های فسيلی سبب افزایش گازهای گلخانه ای می شود. زياد شدن گازهای گلخانه ای به بالارفتن دمای هوا و در نتيجه آب شدن يخ های قطبی می انجامد. درنتيجه این پدیده، سطح درياها و اقيانوس ها بالا می آيد و خشکی ها آرام آرام به زیر آب می روند.


برای جلوگيری از افزايش گازهای گلخانه ای، پيمانی در کيوتوی ژاپن در سال ۲۰۰۵ تصويب شد و کشورهای امضا کننده آن، ملزم به کاهش توليد گازهايی مانند دی اکسيد کربن شدند. اين گازها به طور عمده ناشی از فعالیت های صنايع بزرگ، حمل و نقل و نظير آن است. ايالات متحده هرگز اين پيمان را امضا نکرده است.


از سياست های زیست محیطی آمریکا انتقادهای بسیاری مطرح می شود. ايالات متحده آمریکا می گويد چين به مراتب با انتقادهای کم تری رو به رو است. برخی از کارشناسان می گويند، چين طی دو سه سال آينده بيشتر از آمريکا گازهای گلخانه ای توليد خواهد کرد.


اين درحالی است که چين از کشورهای امضا کننده پيمان کيوتو است. روز جمعه ايالات متحده یک بار دیگر مورد انتقاد قرار گرفت. در گزارش جديد سازمان ملل متحد سياست جرج بوش رييس جمهور آمريکا با عنوان «بی توجهی و تنها منتظر ماندن» نقد شده است. آقای بوش می گويد پيوستن به پيمان کيوتو به اقتصاد اين کشور ضربه می زند.


کشورهای عضو پيمان کيوتو موظف هستند تا پنج سال آينده، میزان توليد گازهای گلخانه ای خود را تا حد اعلام شده ای در مقایسه با سال ۱۹۹۰ کاهش دهند. اين پيمان در سال ۲۰۱۲ پايان می يابد. بيست کشور جهان پيمان جديد را طی دو روز گذشته تصويب کردند، که جای کيوتو را خواهد گرفت و همچنان کشورها را ملزم به کاهش گازهای گلخانه ای می کند.


اين کشورها یک بار دیگر از ايالات متحده خواسته اند که سياست خود را در مورد تولید گازهای گلخانه ای تغيير دهد.


کارشناسان محيط زيست معتقدند، افزايش دمای کره زمين به چنان وضعيت خارج از کنترلی رسيده است، که حتی کاهش ناگهانی گازهای گلخانه ای هم نمی تواند به سرعت چيزی را تغيير دهد.


بدبين ترين ها به دولت بريتانيا توصيه می کنند تا دور لندن ديوار بکشد، شاید از غرق شدن اين شهر جلوگيری شود.


XS
SM
MD
LG