لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

«کاخ سفيد مصمم به ادامه راهبرد خود در عراق است»


مشاور امنیت ملی کاخ سفید از راهبرد آمریکا در عراق دفاع کرد
مشاور امنیت ملی کاخ سفید از راهبرد آمریکا در عراق دفاع کرد

استيون هدلی مشاور امنيت ملی آمريکا، در واکنش به طرح جان واررنر و ريچارد لوگر دو سناتور بانفوذ جمهوری خواه که خواستار راهبرد جديدی در عراق شده بودند گفت برنامه جرج بوش که مبنی بر بازنگری پيشرفت های عراق در ماه سپتامبر است، ادامه می يابد.


اين دو سناتور آمريکايی در متممی که بر يک لايحه دفاعی ارايه کرده اند، می خواهند تا نيمه ماه اکتبر (در حدود سه ماه ديگر) به جرج بوش فرصت دهند که برنامه ای را ارايه کند که بر اساس آن، سربازان آمريکايی از خشونت های قومی و فرقه ای عراق دور بمانند.


بر اساس اين متمم، سربازان آمريکايی به جای مقابله با خشونت های قومی، حفظ يکپارچگی عراق و مبارزه با تروريست های بين المللی را به عهده خواهند داشت.


سناتور وارنر و سناتور لوگر می گويند طرح آنها بدين معنی است که آقای بوش اکنون به گزينه های ديگری هم در مورد عراق فکر کند و ديپلماسی را در اين زمينه بيش از پيش تقويت کند.


آنها به توان ارتش که به گفته آنها نامحدود نيست و نيز اين نکته که تهديد تروريستی در جهان افزايش يافته است، اشاره کرده اند.


بر اساس طرح پیشنهادی دو سناتور جمهوری خواه، سربازان آمريکايی به جای مقابله با خشونت های قومی، حفظ يکپارچگی عراق و مبارزه با تروريست های بين المللی را به عهده خواهند داشت

با اين حال اين دو سناتور بر اهميت حضور آمريکا در منطقه نيز که به گفته آنها «به علت منافع حياتی آمريکا از جمله نفت و رابطه با اسراييل» ضروری است، تاکيد کرده اند.


انتظار می رود که بحث های کنگره آمريکا در باره متمم پيشنهادی اين دو سناتور جمهوری خواه، ازروز دوشنبه آغاز شود.

گزارش وضعيت عراق


در گزارش کاخ سفيد از وضعيت عراق که روز پنج شنبه ۱۲ ژوئيه ارايه شد، آمده است که دولت عراق به طور کامل به اهداف تعيين شده در زمينه های سياسی و اقتصادی و نظامی دست نيافته است.


گزارش وضعيت عراق، به طور مشخص تاکيد می کند که از ۱۸ هدف تعيين شده، دولت عراق به ۸ هدف دست يافته اما در زمينه دستيابی به ۸ هدف ديگر، موفق نبوده و در زمينه ۲ هدف هم به طور کامل ناموفق بوده است.


از گزارش کاخ سفيد می توان استنباط کرد که دولت نوری المالکی در زمينه برخی هدف های عينی از جمله مقابله با خشونت های فرقه ای، موافقت بر سر تقسيم درآمدهای نفتی، برنامه ريزی برای انتخابات استانی و تصويب قانون پاکسازی بعثی ها ناموفق بوده است.


گزارش ارزيابی تحولات عراق پيش بينی کرده که شبکه القاعده در عراق تا پيش از ماه سپتامبر، که گزارش کامل تحولات عراق منتشر خواهد شد، به حمله های خود در اين کشور خواهد افزود. اين گزارش همچنين نقطه نظرهای ژنرال ديويد پترائس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، و رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق، را دربر دارد.


اين گزارش دولت سوريه را به پشتيبانی از شبکه بمبگذاران انتحاری در عراق متهم کرده و تاکيد می کند که ايران به حمايت از گروه های تندرو در عراق ادامه می دهد.


XS
SM
MD
LG