لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

اعدام همدستان صدام حسين در پرده ابهام


به رغم گزارش های متناقض، زمان دقیق اعدام دو همدست صدام مشخص نیست
به رغم گزارش های متناقض، زمان دقیق اعدام دو همدست صدام مشخص نیست

با آن که گزارش های ضد و نقيضی در باره تاريخ دقيق اعدام همدستان صدام حسين شنيده می شود، اما دو مقام بلند پايه عراقی روز يکشنبه ۷ ژانويه گفتند هنوز تاريخ مشخصی برای اعدام اين دو تعيين نشده است.


پيش تر گزارش شده بود که برزان ابراهيم تکريتی برادر ناتنی صدام حسين و عواد بندر، روز يکشنبه به اتهام جنايت عليه بشريت اعدام می شوند، اما سامی العسکری مشاور نوری المالکی نخست وزير عراق گفت: «تاريخ دقيق اعدام اين دو نفر مشخص نيست.»


يک منبع نزديک به دادستانی که نماينده آن، بر اساس قانون، بايد در زمان اعدام حضور داشته باشد نيز گفته است «زمان اعدام مشخص نيست.»


بارزان و بندر نيز مانند صدام حسين، در رابطه با کشتار ۱۴۸ مسلمان شيعه در دهه ۱۹۸۰ ميلادی، به اعدام محکوم شده اند

بارزان و بندر نيز مانند صدام حسين، در رابطه با کشتار ۱۴۸ مسلمان شيعه در دهه ۱۹۸۰ ميلادی، به اعدام محکوم شده اند.


«پس از صدام، زندگی معنايی ندارد»


بارزان و بندر، به وکلای خود گفته اند ماموران، آن ها را سحرگاه روزی که صدام به دار آويخته شده، از خواب بيدار کردند و از آن ها خواستند که وصيت نامه بنويسند.


برزان ابراهيم تکريتی و عواد بندر به وکيلان خود گفته اند: «آمريکايی و همدستان عراقی آن ها، مانع از بزرگترين سعادت ما که مردن در کنار صدام حسين بود، شدند».


يکی از اين وکلا همچنين از قول بندر گفته است که «پس از رييس جمهوری، هيچ چيز ارزش زندگی کردن را ندارد.»


ادامه اعتراض ها به شیوه اعدام صدام حسين


سازمان ملل متحد روز شنبه طی بيانيه ای از ارسال نامه دفتر بان کی مون، دبير کل جديد سازمان ملل متحد به حامد البياتی، نماينده عراق در سازمان ملل متحد خبر داد.


بان کی مون دبير کل جديد سازمان ملل متحد در نامه ای به نماينده عراق در سازمان ملل متحد، خواستار تعلیق حکم اعدام همدستان صدام شد

آقای کی مون در اين نامه خواستار تعليق حکم اعدام همدستان صدام حسين شده است.


از سوی ديگر گوردون براون وزير دارايی بريتانيا روز يکشنبه روند اعدام صدام حسين را «تاسف انگيز» خواند.


یک سخنگوی دفتر تونی بلر روز يکشنبه ساعتی پس از اين اظهار نظر آقای براون گفت آقای بلر از روند تحقيق در باره شيوه اعدام صدام حسين حمايت می کند.


اين سخنگو از قول آقای بلر گفت «روش اعدام صدام حسين کاملا نادرست بوده، اما نبايد جنايت های او را از جمله مرگ صدها هزار عراقی بر اثر سياست هايش فراموش کنيم.»


XS
SM
MD
LG