لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

حذف «قتل ناموسی» ايرانی، از فيلم هاليوودی


شان پن، یکی از هنرپیشگان فیلم کراسينگ اور است که قرار بود ماجرای قتل ناموسی در آن اتفاق بیفتد
شان پن، یکی از هنرپیشگان فیلم کراسينگ اور است که قرار بود ماجرای قتل ناموسی در آن اتفاق بیفتد

به دنبال اعتراض شورای ايرانی آمريکايی ها، ماجرای قتل ناموسی در يک خانواده ايرانی، از فيلمی با شرکت هريسون فورد و شان پن حذف شد.


سازمان نايک که از سال ۲۰۰۱ به منظور حفظ حقوق شهروندی ايرانی آمريکايی های ساکن آمريکا و ايجاد پل های ارتباطی بيشتر بين ايران و آمريکا تاسيس شده است، اخيرا با اعتراض به صحنه هايی از فيلم تازه ای که در هاليوود در باره مهاجران غيرقانونی ساخته شده، موجب شد تا کارگردان با ايجاد تغييراتی، اين بخش از فيلم را حذف کند.


فيلم «کراسينگ اور» ماجرای زندگی عده ای از مهاجران غيرقانونی در لس آنجلس و کاليفرنيای جنوبی است با شرکت بازيگرانی چون هريسون فورد، اشلی جاد و شاون پن که توسط وين کرمر نوشته و کارگردانی شده و کمپانی فيلم «واينستين» آن را تهيه کرده است.


دربخشی از اين فيلم يک زن جوان ايرانی- آمريکايی به خاطر داشتن روابط جنسی با يک پسر آمريکای لاتينی تبار به دستور پدر و به دست برادر خود به قتل می رسد.


دربخشی از اين فيلم يک زن جوان ايرانی- آمريکايی به خاطر داشتن روابط جنسی با يک پسر آمريکای لاتينی تبار به دستور پدر و به دست برادر خود به قتل می رسد

يک بازيگر ايرانی آمريکايی که هويت او هنوز آشکار نشده است، پس از خواندن فيلمنامه کراسينگ اور، اميلی بلات يکی از مسئولان سازمان نايک را درجريان اين امر قرار می دهد.


خانم بلات با توجه به حساسيتی که ايرانی ها در مورد اين امر غيرمعمول يعنی قتل های ناموسی در رابطه با آداب و رسوم و فرهنگ ايرانی دارند، تصميم می گيرد تا با کريمرکارگردان فيلم درحين فيلمبرداری صحنه های پايانی فيلم در لس آنجلس تماس بگيرد.


بنا برگفته مدير سازمان، چند تن از اعضا و همچنين دست اندرکاران فيلم کراسينگ اور در يک مذاکره همه جانبه به راه يابی برای چگونگی حل اين مشکل پرداختند و در نتيجه دست اندرکاران تهيه فيلم موافقت کردند که در نسخه نهايی فيلمنامه که دوباره نويسی و فيلمبرداری خواهد شد، از اشاره به قتل ناموسی در رابطه با خانواده ايرانی- آمريکايی ساکن لس آنجلس خودداری کنند.


با اين حال آقای کريمر نويسنده و کارگردان فيلم حاضر نشد تا بيش از اين در مورد جزئيات فيلم و صحنه پايانی آن صحبت کند.


قتل های ناموسی که بنا برگفته مقامات نايک در برخی از کشورهای خاورميانه رواج دارد، هراز چندی در نواحی دورافتاده ايران نيز اتفاق می افتد، اما تا کنون نشانی از وقوع اين نوع قتل ها توسط ايرانيان در آمريکا وجود نداشته است.


سارا راتمن سخنگوی کمپانی فيلم واينستين ابراز خشنودی کرد که سازمان نايک و سازندگان فيلم کراسينگ اور توانسته اند اين مسئله را به شيوه ای حل کنند که در آن هم موارد نگرانی سازمان و هم تماميت هنری فيلم درنظر گرفته شود.


به اعتقاد خانم راتمن، موارد آزادی بيان در اين جريان بايستی کاملا رعايت شود در عين حال گفتمان سازنده ميان هنرمند و جامعه ای که الگوی کار هنری آنها قرار گرفته نيزاز اهميت ويژه ای برخوردار است.


در فيلم کراسينگ اور دو بازيگر ايرانی مارشال منش و ملودی خزايی نقش ايرانی آمريکايی های ساکن لس آنجلس را به عهده دارند.


XS
SM
MD
LG