لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

مجله حقوق بشر: بازداشت ها و اعدام ها


عبدالکریم لاهیجی در باره اعدام فردی که در رابطه به بمب گذاری زاهدان دستگیر شده می گوید هیچ نوع آیین دادرسی کیفری مراعات نشده است
عبدالکریم لاهیجی در باره اعدام فردی که در رابطه به بمب گذاری زاهدان دستگیر شده می گوید هیچ نوع آیین دادرسی کیفری مراعات نشده است

امير آرمين در برنامه حقوق بشر چهارشنبه دوم اسفند، با علی عزيزی فعال جنبش دانشجويی در باره بيانيه کميته حقوق بشر انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه صنعتی امير کبير گفت و گو کرده است.


اين بيانيه در اعتراض به بازداشت طولانی مدت سه فعال دانشجويی پويا جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشنده صادر شده است.


علی عزيزی می گويد فعالان بازداشت شده از امکانات قانونی از جمله وکيل پيش از تشکيل پرونده محروم بوده اند. به گفته وی، دستگاه های قضايی ابتدا افراد را دستگير می کنند و بعد سعی می کنند برای آنها پرونده سازی کنند و هيچ مرجعی هم پاسخ گو نيست.


در بخش ديگر اين برنامه، امير آرمين با عبدالکريم لاهيجی حقوقدان و نايب رييس کنفدراسيون جامعه های دفاع از حقوق بشر، در باره محاکمه و اعدام سريع فرد دستگير شده در ارتباط با بمب گذاری هفته پيش سيستان و بلو چستان گفت و گو کرده است.


آقای لاهيجی می گويد اعدام نصراله شنبه زهی را در پی آنچه محاکمه سريع و فوری و سپس اعدام وی در حضور تماشاگران ناميده «نوعی آدمکشی از سوی حکومت» می داند.


به گفته آقای لاهیجی در اين مورد هيچ يک از تشريفات آيين دادرسی کيفری مراعات نشده و «رژيم با اين نوع اعدام ها قصد دارد در آستانه اعمال مجازات های اقتصادی و سياسی از مردم زهره چشم بگيرد و محيط ترس و ارعاب به وجود بياورد».


عبدالکريم لاهيجی می گويد «بعيد نيست بمب گذاری هم کار خود عوامل حکومتی باشد تا بتوانند جو ارعاب ايجاد کنند.»


XS
SM
MD
LG