لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

معاون آژانس از مذاکره با وعيدی خودداری کرد


به گفته یک ديپلمات اروپایی، موضوعاتی که جواد وعيدی قصد طرح آن را در دیدار با معاون البرادعی داشت، «حاوی نکات جديدی نبوده است.»
به گفته یک ديپلمات اروپایی، موضوعاتی که جواد وعيدی قصد طرح آن را در دیدار با معاون البرادعی داشت، «حاوی نکات جديدی نبوده است.»

اولی اولی هانيونن، معاون محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه از مذاکره با جواد وعيدی معاون شورای عالی امنيت ملی ايران خودداری کرد.


يک ديپلمات نزديک به آژانس بين المللی انرژی اتمی که نخواست نامش فاش شود، به راديو فردا گفت: علت اين که آقای اولی هانيونن، جواد وعيدی را به حضور نپذيرفت اين بود که از نظر وی، موضوع جدی و قابل بحثی برای مطرح شدن وجود نداشته است.


به گفته اين ديپلمات، انتظار می رفت ايران در راستای نشان دادن آمادگی برای تعامل بيشتر بر سر برنامه هسته ای اين کشور، پيشنهادهايی جديد مطرح کند، اما موضوعاتی که جواد وعيدی قصد طرح آن را داشته، «حاوی نکات جديدی نبوده است.»


از سوی ديگر روز دوشنبه ۱۱ ژوئن، گريگوری شولتی سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی به راديو فردا گفت: گزارش محمد البرادعی که به شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی ارايه شده، از «دو روند نگران کننده» خبر می دهد.


به گفته آقای شولتی اين دو روند، ادامه فعاليت های هسته ای بحث انگيز غنی سازی اورانيوم و کاهش همکاری های ايران با آژانس است.



نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی: مشکل اينجاست که ايران قبل از هر جلسه شورای حکام، ادعای آمادگی برای رفع همه ابهام ها و وعده همکاری بيشتر با آژانس را می دهد.

سفير آمريکا در آژانس، درباره اظهارات علی لاريجانی که اخيرا پس از ملاقات با خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت ايران آماده ارايه اسناد و مدارک مورد درخواست آژانس و اصولا رفع شبهه ها از برنامه هسته ای ايران است گفت: «مشکل اينجاست که ايران قبل از هر جلسه شورای حکام، ادعای آمادگی برای رفع همه ابهام ها و وعده همکاری بيشتر با آژانس را می دهد.»


از ملاقات وعيدی و معاون سولانا نتيجه ای حاصل نشد

در همین حال، يک منبع ديپلماتيک نیز به خبرگزاری رويترز گفته است که ملاقات روز دوشنبه ميان جواد وعيدی، معاون علی لاريجانی، مسئول مذاکرات هسته ای ايران و يکی از مشاوران خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا «يک شکست» بوده است.


بر اساس آنچه که تحليلگران می گويند: شکست مذاکرات وعيدی با معاون سولانا و نيز لغو ملاقات او با اولی هينه نن، نمايانگر گسترش بحران مربوط به برنامه های هسته ای ايران است .

از سوی دیگر، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، گفته است: شواهد موجود از تلاش ايران برای گسترش توانايی غنی سازی اورانيوم حکايت می کند.


اما ايران می گويد که اورانيوم را تنها در سطح پايين مورد نياز برای توليد سوخت اتمی غنی خواهد کرد.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در سخنانی که خطاب به اجلاس تابستانی و معمول شورای حکام ايراد کرد گفت که تلاش های مداوم ايران برای اعمال سختگيری و محدوديت های بيشتر برای بازرسان آژانس موجب نگرانی و تاسف است.


آقای البرادعی گفت: سختگيری های ايران که از جمله آن بايد از محدوديت حقوق آژانس برای تائيد طرح و اطلاعات مربوط به راکتور آب سنگين اراک نام برد از ميزان اطلاعات آژانس در مورد برنامه های اتمی ايران کاسته است.


مديرکل آژانس بين المللی نسبت به نبود پيشرفت در حل مسائل اظهار ناخوشنودی کرد و گفت از بن بست کنونی و احتمال روياروئی با ايران نگران است. اين بن بست را، به گفته وی، بايد بی درنگ برداشته شود تا احتمال رويارويی را کاهش يابد.


خبرگزاری فرانسه می گويد که گردهمائی هفته جاری شورای حکام می تواند ايران را يک گام به دور سوم تحريم های شورای امنيت نزديک کند. اما آقای البرادعی در عين حال گفته است همچنان اميدوار است ديپلماسی و تعامل راه حل های ارائه شده در قطعنامه های شورای امنيت باشد.


به گفته وی، هرچه زودتر شرايط برای چنين روندی مهيا شود، بهتر است .


XS
SM
MD
LG