لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

ابراز اميدواری هند به امضای قرارداد صلح با پاکستان


ابراز امیدواری مانموهان سینگ نخست وزیر هند به امضا قرار داد صلح هند و پاکستان
ابراز امیدواری مانموهان سینگ نخست وزیر هند به امضا قرار داد صلح هند و پاکستان

مان موهان سينگ نخست وزير هند روز دوشنبه ابراز اميدواری کرد که ميان هند و پاکستان يک قرارداد صلح پايدار امضا شود.


آقای سينگ که در اتاق بازرگانی و صنايع هند سخن می گفت افزود :«اميدواريم که روابط ميان دو کشور آن چنان دوستانه شود که فضای اعتماد آميزی ميان دو کشور ايجاد شود و دو ملت بتوانند بر سر قرارداد صلح، امنيت و دوستی، به توافق برسند.


هند و پاکستان تا آستانه جنگ هسته ای پیش رفته اند

سخنان آقای سينگ، پيشاپيش سفر پرناب موکرجی نخست وزير هند به پاکستان ابراز شد که قرار است در ۱۳ ژانويه انجام شود.


اختلاف های ديرينه ميان هند و پاکستان


يکی از موارد اختلاف دو رقيب ديرينه هند و پاکستان، بر سر منطقه کشمير است. اختلاف و درگيری در اين منطقه، در ۱۷ سال گذشته، در حدود ۴۵ هزار کشته بر جا گذاشته است .


هند که بر ۴۵ درصد کشمير حاکميت دارد، اين منطقه مسلمان نشين را بخشی از خاک خود می داند. از سوی ديگر پاکستان صاحب يک سوم کشمير، می گويد سازمان ملل متحد بر اساس قطع نامه ای ساکنان اين منطقه را آزاد بگذارد که شهروندی خود را،هندی يا پاکستانی، انتخاب کنند .


هيچ کدام از اين دو کشور جنوب آسيا، که تا کنون سه جنگ تمام عيار را پشت سر گذاشته و تا آستانه يک جنگ هسته ای نيز پيش رفته اند، پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای را امضا نکرده اند

هند و پاکستان تا کنون سه جنگ را پشت سر گذاشته و تا آستانه جنگ هسته ای نيز پيش رفته اند.


هند، پاکستان را به آموزش شبه نظاميان اسلام گرا متهم می کند. پاکستان اين اتهام ها را رد می کند .


هيچ کدام از اين دو کشور جنوب آسيا، که تا کنون سه جنگ تمام عيار را پشت سر گذاشته و تا آستانه يک جنگ هسته ای نيز پيش رفته اند، پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای را امضا نکرده اند. دو کشور اما پذيرفته اند که برای ايجاد اعتماد متقابل و حل ابهام ها در مورد کاربرد جنگ افزارهای هسته ای خود گفتگو کنند .


بر اساس قراردادی که ميان پرويز مشرف ریيس جمهوری پاکستان و آتال بهاری واچ پای نخست وزير وقت هند بسته شد، دو کشور قرار گذاشتند برای حل مسايل گوناگون از جمله مساله کشمير گفت و گو و مذاکره کنند.


XS
SM
MD
LG