لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

رضا پهلوی: جهان از مردم ایران حمایت کند


شاهزاده رضا پهلوی، در استودیو رادیو فردا در پراگ، به پرسش ها پاسخ داد
شاهزاده رضا پهلوی، در استودیو رادیو فردا در پراگ، به پرسش ها پاسخ داد

کنفرانس بين المللی دمکراسی و امنيت، روز های پنجم و ششم ژوئن در پراگ پايتخت جمهوری چک، برگزار شد.


ده ها تن از شخصيت ها و دولتمردان سابق و کنونی کشورهای جهان، از جمله جورج بوش رييس جمهوری آمريکا، واسلاو هاول رييس جمهوری پيشين چک، خوزه ماريا آزنار نخست وزير سابق اسپانيا در اين کنفرانس شرکت کردند.


يکی از شرکت کنندگان کنفرانس شاهزاده رضا پهلوی بود. او در جريان اقامت خود در پراگ، در محل راديو اروپای آزاد راديو آزادی حضور يافت و در استوديوی راديو فردا نيز به پرسش ها پاسخ گفت.


رضا پهلوی، در اين باره که آمريکا طرح سپر دفاع موشکی را برای مقابله با تهديد کشورهای «ياغی» لازم می داند و جمهوری اسلامی آن را «ادعايی مضحک» خوانده است گفت که اساس گرفتاری که سراسر منطقه با آن رو به رو است و چالش های امنيتی پيش روی جهان را می توان با تاسيس نظام جمهوری اسلامی در ايران، «همزمان» دانست.


در جامعه ای که تضمينی برای محفوظ بودن حقوقی از جمله حقوق بشر نیست، انگيزه خدمت به کشور هم وجود ندارد
رضا پهلوی

به گفته او، مساله اين نيست که آيا جمهوری اسلامی توانايی پرتاب موشک به اروپا را دارد يا نه، بلکه مساله «ماهيت نظام تماميت خواه جمهوری اسلامی» است که به گفته وی، می خواهد «خلافت» جديد اسلامی در جهان برقرار سازد.


اما، به گفته رضا پهلوی، جهان آزاد اين موضوع را بر نمی تابد و در مقابل آن تعاملی نشان نخواهد داد.


«منابع مالی جمهوری اسلامی، صرف تقویت رادیکالیسم می شود»


رضا پهلوی در بخشی از مصاحبه رادیو فردا با خود گفت منابع مالی جمهوری اسلامی، صرف ايجاد بحران و تقويت راديکاليسم در پايتخت بسياری از کشورهای اروپايی می شود.


با در نظر گرفتن اين موضوع، به گفته وی، اين توجيه جمهوری اسلامی که چون با اروپا روابط اقتصادی دارد، حاضر به ضربه وارد کردن به آن نيست، پذيرفتنی نيست.


بسياری از تحليلگران پس از فروپاشی اتحاد شوروی گفته اند که قرن بيست و يکم، قرن استقرار دمکراسی و پايان عمر رزيم های خودکامه و استبدادی خواهد بود. اما در سال های اخير اين موضوع نيز طرح شده که مداخله يا فشار برای استقرار دمکراسی، در همه جوامع به طور يکسان نتيجه مثبت ندارد.


در واکنش به اين پرسش راديو فردا، رضا پهلوی، به آنچه او توانايی ويژه مردم ايران برای تغيير نظام های سياسی کشور اشاره کرد و گفت که زمينه اين کار، اهرم هايی از جمله نهادهای جامعه مدنی است.


به گفته وی، با آنکه اين نهادها زير فشارهای حکومت تضعيف شده اند، اما از بين نرفته اند.


شاهزاده رضا پهلوی، با اشاره به جنبش هايی از جمله جنبش مشروطيت گفت در يک مقطع زمانی خاص، ايران به نحوی «الگوی دمکراسی» بود.


از اين رو به گفته وی، مردم ايران در قرن بيست و يکم، با احتساب همه تجارب تاريخی گذشته خود، ابزار اصلی دمکراسی را در دست دارند.


«جهان از مردم ایران حمایت کند»


وقتی مذاکره با جمهوری اسلامی به جایی نمی رسد و راه حل نظامی هم بحران آفرین است، جهان باید روی مردم ایران سرمایه گذاری کند و از این مردم خواهان آزادی حمایت کند
رضا پهلوی

در پاسخ به اين پرسش که آيا تغيير رژيم در ايران به بهای مداخله مستقيم خارجی هم قابل قبول است و آيا رژيمی که زير فشار خارجی روی کار بيايد، مشروعيت کافی خواهد داشت يا نه، رضا پهلوی می گويد اگر نظامی که روی کار می آيد، بر اساس خواست مردم باشد، مشروعيت لازم را کسب می کند.


اکنون، به گفته وی، اکثريت مردم ايران با ادامه نظام کنونی مخالف هستند و حکومت بعدی اگر برآمده از خواست مردم باشد، مشروعيت لازم را خواهد داشت.


با اين حال رضا پهلوی می گويد که مردم ايران در اين زمينه خود اقدام می کنند و جهان هم بايد در اين راه از مردم ايران حمايت کند.


او می گويد راه حل نظامی برای تغيير رژيم را نمی پذيرد و می افزايد تنها راه موجه و کم هزينه و مشروع تر تغيير رژيم ايران، سرمايه گذاری روی مردم ايران است.


در پاسخ به اشاره راديو فردا به سخنان رضا پهلوی در کنفرانس دمکراسی و امنيت که گفته بود يکی از علل نبودن شرايط دمکراسی، «در آميختگی تاريخی مذهب و جامعه است، او گفت مساله جدا بودن دين از حکومت، خواسته خود رهبران مذهبی واقعی نيز هست. بنابراين اين انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، با اصول پايه تشيع نيز مغايرت دارد».


به گفته وی، يکی از پيش درآمدهای حکومت های دمکراتيک، تعيين مرز تداخل دين و حکومت است.


رضا پهلوی در سخنرانی خود در اين کنفرانس، همچنين به مساله حقوق بشر اشاره کرده بود. به گفته وی، ارکان اصلی هر حکومتی بايد بر اساس حقوقی از جمله حقوق بشر استوار باشد. در جامعه ای که تضمينی برای محفوظ بودن اين حقوق وجود ندارد، انگيزه خدمت به کشور هم وجود ندارد.


XS
SM
MD
LG