لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

تلاقی رادیکالیسم و تکنولوژی، تهدید قرن بیست و یکم


تام ریج وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا
تام ریج وزیر پیشین امنیت داخلی آمریکا

افتتاح کنفرانس سالانه موشک های دفاعی و امنيت ملی آمريکا در واشنگتن روز بيست و هشتم فوريه، بر عهده تام ريج وزير پيشين امنيت داخلی آمريکا بود.


پس از حمله های تروريستی يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ به واشنگتن و نيويورک، وزارت خانه جديدی در آمريکا ايجاد شد به نام وزارت امنيت داخلی. تام ريج، فرماندار وقت ايالت پنسيلوانيا به سمت نخستين وزير اين وزارتخانه منصوب شد.


پريچهر فرزام از راديو فردا در يک گفتگوی اختصاصی با تام ريج، از او در باره سيستم دفاع موشکی آمريکا پرسيده است که به گفته آقای ريج، از مرزهای آمريکا فراتر رفته است و ديگر يک مساله داخلی اين کشور محسوب نمی شود.


آقای ريج به راديو فردا می گويد که در آمريکا بسياری بر اين گمان هستند که حکومت ايران بيش از دستيابی به انرژی اتمی، به توليد سلاح هسته ای تمايل دارد.


به گفته او، رژيم ايران در تلاش غنی سازی اورانيوم در حد لازم برای توليد سلاح هسته ای است.
وزير پيشين امنيت داخلی آمريکا می گويد به نظر وی، تقاطع راديکاليسم و تکنولوژی در قرن بيست و يکم، می تواند بزرگترين خطر این قرن باشد.

به گفته وی، به همين دليل آمريکا بايد خود را آماده مقابله با يک چنين تهديدی بکند و در مقابل چنين تهديد هايی از خود دفاع کند.


قرار است آمريکا در دو کشور اروپايی لهستان و جمهوری چک و همچنين بريتانيا پايگاه های دفاع موشکی تاسيس کند، در پاسخ به اين پرسش که آيا به نظر وی، اين همکاری ها ربطی به آماده شدن برای مقابله با سيستم موشکی جمهوری اسلامی دارد، آقای ريج می گويد در مقطع زمانی کنونی، جمهوری اسلامی به خواست های جامعه جهانی بی اعتنايی می کند.


آقای ريج همچنين می افزايد در دوران پس از حمله های تروريستی يازدهم سپتامبر به خاک آمريکا، چه ايران و چه هر کشور ديگری که در پی ايجاد توانايی ساخت سلاح های کشتار همگانی و سيستم حمل موشکی باشد، تهديدی برای همه جهان محسوب می شود.


XS
SM
MD
LG