لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

«بازداشت ايرانی-آمريکايی ها، مساله داخلی ایران است»


محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی
محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی

محمد علی حسينی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز يکشنبه ۱۳ خرداد، آمريکا را به علت آنکه خواستار آزادی بی درنگ و بدون قيد و شرط ايرانی آمريکايی ها شده، متهم به «مداخله در امور داخلی ايران» کرد.


آقای حسينی در واکنش به اظهارات جرج بوش رييس جمهوری آمريکا که بازداشت ايرانی - آمريکايی ها را محکوم کرده بود، گفت اين افراد، نخست ايرانی هستند و «مراجع ذيصلاح براساس قوانين و مقررات ايران به موضوعات اتهامی، رسيدگی و مراحل تحقيقات را دنبال می ‌کنند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارات مسئولان آمريکايی در اين زمينه را «نمونه بارزی از دخالت در امور ايران» خواند و گفت اين اظهارات بايد متوقف شوند.


بوش: ايرانی آمريکايی ها را بدون قيد و شرط آزاد کنيد


جرج بوش رييس جمهوری آمريکا روز جمعه ۱۱ خرداد، طی بيانيه ای از ایران خواسته بود که ايرانی - آمريکايی های بازداشت شده را «بی درنگ و بدون قيد و شرط» آزاد کند.


آقای بوش در بيانيه خود گفت: «من به شدت بازداشت اين افراد را که توسط مقام های تهران صورت گرفته، محکوم می کنم.»


اين افراد خود را وقف ايجاد پل های ارتباطی ميان مردم ايران و مردم آمريکا کرده اند، يعنی همان هدفی که رژيم ايران هم ادعای حمايت از آن را دارد
جرج بوش

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت: «اين افراد خود را وقف ايجاد پل های ارتباطی ميان مردم ايران و مردم آمريکا کرده اند، يعنی همان هدفی که رژيم ايران هم ادعای حمايت از آن را دارد.»


به گفته آقای بوش، حضور اين افراد در ايران که يا برای ديدار از بستگانشان صورت گرفته و يا برای انجام فعاليت های بشر دوستانه بوده، هيچ تهديدی برای ايران نبوده است.


جرج بوش همچنين گفت سرنوشت رابرت لوينسون کارمند پيشين اف بی آی که در ماه مارس سال جاری ميلادی (در حدود ۴ ماه پيش) در ايران ناپديد شده است نيز بايد روشن شود.


وزارت امور خارجه آمريکا هفته گذشته بازداشت علی شاکری فعال ايرانی-آمريکايی را تاييد کرد. آقای شاکری مشاور يکی از مراکز وابسته به دانشگاه ايروين در کاليفرنيا است که از جمله برنامه های آن، ترويج صلح و تفاهم است.


از ديگر بازداشت شدگان هاله اسفندياری، مدير برنامه خاورميانه در مرکز بين المللی تحقيقاتی وودورو ويلسون در واشنگتن و کيان تاج بخش از مشاوران موسسه «اپن سوسايتی– Open Society» يا «جامعه باز» در تهران است.


اتهام جاسوسی به چند ايرانی - آمريکايی


روز سه شنبه ۸ خرداد، عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران اعلام کرد که هاله اسفندياری و کيان تاجبخش، پژوهشگران بازداشت شده با اتهام «جاسوسی» رو به رو هستند.


او در تشريح اتهامات هاله اسفندياری و کيان تاجبخش گفت: «هاله اسفندياری به اتهام اقدام عليه امنيت کشور، فعاليت تبليغاتی ضد کشور و جاسوسی به نفع بيگانگان در بازداشت است و تاجبخش نيز با همين اتهامات دستگير شده است.»


هاله اسفندياری، برای ديدار با مادر بيمارش به تهران رفته بود، تابعيت دوگانه ايرانی – آمريکايی دارد و روز ۳۰ دسامبر توسط افراد مسلح به چاقو بازداشت شده است.


کيان تاجبخش نيز در تاريخ حدود ۱۱ می ، ۲۱ ارديبهشت «ربوده» شد و همکاران و خانواده، او ظرف يک هفته بعد از ناپديد شدن وی، از زندانی شدن او مطلع شدند.


XS
SM
MD
LG