لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

آمریکا: ايران خود را بيشتر منزوی می کند


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ایران رو به سوی انزوا دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید ایران رو به سوی انزوا دارد

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا روز پنج شنبه ۱۹ آوريل گفت سرپیچی ايران در مقابل خواست جامعه جهانی، اين کشور را بيشتر منزوی خواهد کرد.


آقای مک کورمک این سخنان را در واکنش به ادعای ايران درباره آغاز توليد سوخت هسته ای در «مقياس صنعتی» ابراز می کرد.


او گفت در اين زمينه که ايران به چه منظوری ممکن است گاز يو اف ۶ را به سانتريفوژ يا دستگاه های گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم منتقل کرده باشد، جای پرسش وجود دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا گفت احتمالا وارد کردن گاز يو اف ۶ به سانتريفوژها، تنها به منظور تنظيم و آزمايش درست کار کردن آنها بوده است که با توليد اورانيوم غنی شده، فاصله بسيار دارد.


آقای مک کورمک گفت پيامی که از رويکرد ايران به دست می آيد اين است که ايران قصد دارد به سرکشی در مقابل خواست جامعه جهانی ادامه دهد و اين نکته به گفته وی، باعث انزوای هر چه بيشتر ايران خواهد شد.


آغاز توليد سوخت هسته ای در مقياس صنعتی، «بزرگنمايی و مبالغه»


ايران اخيرا اعلام کرده که توليد سوخت هسته ای در «مقياس صنعتی» را آغاز کرده است. بسياری از کارشناسان اين موضوع را «بزرگنمايی» می خوانند و می گويند راه اندازی آبشارهای سانتريفوژ در تاسيسات نطنز، تنها در حد آماده سازی سانتريفوژها بوده است. در اين سانتريفوژها، رگه هايی از اورانيوم با غنای پايين نيز توليد شده است.


ايران درهفته های اخير تعداد سانتريفوژهای وارد عمل شده را دو برابر کرده اما هنوز نتوانسته اين سانتريفوژها را به مدت طولانی و بدون توقف راه بيندازد. راه اندازی بدون توقف، در واقع کليد اصلی غنی سازی اورانيوم به مقدار کافی چه به منظور توليد برق و چه برای توليد بمب اتمی است.


اگر ايران ۳۰۰۰ سانتريفوژ را بدون هيچ مشکلی نصب کند و آن را به مرحله راه اندازی و عملی برساند، آنگاه ايران، به برآورد کارشناسان، قادر خواهد بود در عرض يک سال، ۲۵ کيلوگرم اورانيوم غنی شده برای ساخت يک بمب اتمی توليد کند.


بخشی از نیروگاه نطنز

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام های ايرانی اذعان دارند که تنها در جريان راه اندازی آزمايشی، بين ۱۰ تا ۲۰ درصد سانتريفوژها شکسته اند.


ايران مانع از کار بازسان شده است


يادداشت اولی هاينه نن معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی که روز چهارشنبه ۱۸ آوريل خبرگزاری ها از آن گزارش دادند، حاکی از آن است که بازرسان آژانس، در تاريخ ۱۵ تا ۱۶ آوريل در جريان راستی آزمايی اطلاعات موجود، مطلع شده اند که هشت آبشار حاوی ۱۳۱۲ سانتريفوژ راه اندازی شده و در برخی از آنها مقداری اورانيوم نيز وارد شده است.


در يادداشت آقای هاينه نن گفته شده که ايران مانع از انجام برخی از وظايف بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی در نيروگاه آب سنگين اراک شده است.


راکتور هسته ای آب سنگين اراک نيز که درباره آن حساسيت وجود دارد، اگر در ده سال آينده تکميل شود، سالانه قادر به توليد دو بمب پلوتونيوم خواهد شد.


سال گذشته راکتور نا تمام آب سنگين اراک، گشايش شد.


آقای هاينه نن از ايران خواسته است که در تصميم خود به کاهش همکاری با آژانس تنها در سطح قانونی، بازنگری کند. از نظر آژانس بين المللی انرژی اتمی، همکاری ايران در اين سطح، بسيار پايين تر از حد لازم برای رفع شبه ها در باره برنامه هسته ای اين کشور است.


نصب ۳۰۰۰ سانتريفوژ، روندی زمان بر و طولانی


موسسه بين المللی مطالعات راهبردی لندن، در ماه بهمن سال ۱۳۸۵، در گزارش سالانه خود زير عنوان «توازن نظامی» نوشت که ايران ممکن است تا اوايل فروردين ماه ۱۳۸۶ يا کمی ديرتر بتواند به هدف توليد ۳۰۰۰ سانتريفوژ برسد.

با اين حال به گفته جان چيپمن مدير کل موسسه بين المللی مطالعات راهبردی، از نظر تکنيکی برای ايران مطلقا منطقی نيست که پيش از راه اندازی موفقيت آميز و بدون مشکل دو زنجيره آزمايشی ۱۶۴ تايی سانتريفوژ و بدون کسب مهارت لازم، واحد ۳۰۰۰ تايی نصب کند.


اما رسيدن به مرحله عملی و بدون مشکل ۳۰۰۰ سانتريفوژ، دست کم بين دو تا سه سال طول می کشد. به همين دليل به گفته برخی کارشناسان، بايد به جای اقدام نظامی برای متوقف کردن بخش بحث انگيز برنامه هسته ای ايران، از ديپلماسی استفاده کرد.


XS
SM
MD
LG