لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

نشست ۱+۵ در لندن بر سر برنامه هسته ای ايران


مذاکرات کشورهای موسوم به ۱+۵، در لندن ادامه می یابد
مذاکرات کشورهای موسوم به ۱+۵، در لندن ادامه می یابد

وزارت امور خارجه بريتانيا، روز سه شنبه اول ماه مه اعلام کرد که مقام های بلند پايه، آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين به اضافه آلمان، روز چهارشنبه در لندن درباره برنامه هسته ای ايران به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.


اين نشست در حالی صورت می گيرد که نشانه ها از احتمال آغاز مذاکرات مستقيم ميان ايران و ايالات متحده آمريکا حکايت می کند.


آمريکا می گوید مذاکرات احتمالی با ایران، شامل مذاکره بر سر بخش بحث انگيز برنامه هسته ای ايران نخواهد بود

آمريکا اصرار دارد که مذاکرات احتمالی، شامل مذاکره بر سر بخش بحث انگيز برنامه هسته ای ايران نخواهد بود. با اين حال، به گفته کارشناسان، اين مذاکرات در روابط ميان دو کشور، گامی به پيش محسوب می شود.


يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا، با اشاره به نشست لندن، به خبرگزاری فرانسه گفته است اين مذاکرات، بخشی از روال گفت و گوهای محتاطانه در باره گام بعدی برخورد با ايران محسوب می شود.


سولانا: آمريکا و ايران به طور مستقیم مذاکره کنند


خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا چندی پيش آمريکا را فراخواند که «يک کانال ارتباطی» مستقيم برای گفت و گو با ايران بر سر مسايل گوناگون از جمله مساله هسته ای ايجاد کند.


آقای سولانا که در جريان همايش دو سوی آتلانتيک در بروکسل سخن می گفت افزود مشخص نيست که «ايالات متحده آمريکا تا چه اندازه مايل به تعامل با ايران است.»


خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا چندی پيش آمريکا را فراخواند که «يک کانال ارتباطی» مستقيم برای گفت و گو با ايران بر سر مسايل گوناگون از جمله مساله هسته ای ايجاد کند

خاوير سولانا و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست تيم مذاکرات هسته ای ايران روز چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در آنکارا، درباره بحران هسته ای ايران گفت وگو و مذاکره کردند.


آقای لاريجانی پس از ديدار و گفت و گوهای خود با خاوير سولانا، از «ديدگاه مشترک» برای چگونگی خروج از بن بست فعاليت های هسته ای ايران سخن گفت.


آقای سولانا نيز اين مذاکرات را «خوب» توصيف کرد اما هشدار داد که نمی توان از اين گفت وگوها انتظار معجزه داشت. با اين حال به گفته وی، دو طرف برای پيشرفت مذاکرات تلاش می کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه از ايران خواست که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، مکمل قطعنامه ۱۷۳۷ است که در دسامبر ۲۰۰۶، دوم دی ۱۳۸۵، به تصويب رسيد.


اين قطعنامه نيز به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


XS
SM
MD
LG