لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

هشدار آمريکا در باره تحريم های بيشتر عليه ايران


نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا
نیکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمریکا

نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا می گويد اگر ايران مذاکرات بر سر برنامه هسته ای خود را از سر نگيرد، با تحريم های سخت تری رو به رو خواهد شد.


نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا روز سه شنبه ۱۲ ژوئن، ضمن متهم کردن ايران به دامن زدن به شورش و ناارامی های خاور ميانه، گفت که اگر ايران در يک تا دو هفته آينده، مذاکرات بر سر برنامه هسته ای را از سر نگيرد، با تحريم های سخت تری رو به رو خواهد شد.


او گفت تهران بايد درباره مذاکره با کشورهای قدرتمند جهان بر سر برنامه غنی سازی اورانيوم، تصميم بگيرد، در غير اين صورت با تحريم های شديدتری، هم در محدوده سازمان ملل متحد و هم فراتر از آن رو به رو می شود.


کشورهای گروه پنج به اضافه یک، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به اضافه آلمان از ایران خواسته اند که همه فعالیت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد تا بار دیگر مذاکرات بر سر برنامه هسته ای این کشور از سر گرفته شود.


به گفته نیکلاس برنز، يک خاورميانه با ثبات و صلح آميز، با يک ايران مجهز به سلاح اتمی، خارج از تصور است. آقای برنز افزود: «فکر می کنم در اين نکته همه، از جمله روسيه و چين، توافق نظر دارند.»


معاون وزارت امور خارجه آمريکا همچنين گفت: «ايرانی ها بايد متمدنانه به مذاکره بنشينند يا با تحريم های گسترده تر مواجه شوند.»


ايران دچار خطای محاسبه است. نه تنها روسيه، چين، اروپا و آمريکا موافق قطعنامه های تحريم هستند، بلکه هند، اندونزی، آفريقای جنوبی، برزيل و مصر نيز عليه ايران رای دادند
نیکلاس برنز

به گفته آقای برنز، «ايران دچار خطای محاسبه است. نه تنها روسيه، چين، اروپا و آمريکا موافق قطعنامه های تحريم هستند، بلکه هند، اندونزی، آفريقای جنوبی، برزيل و مصر نيز عليه ايران رای دادند.»


۸۰۰۰ سانتريفوژ؟


خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه ۱۲ ژوئن، از قول يک ديپلمات نزديک به آژانس گزارش داد که به برآورد آژانس بين المللی انرژی اتمی، ايران تا پايان سال جاری ميلادی (بيش از ۶ ماه ديگر) غنی سازی اورانيوم را با در حدود ۸۰۰۰ سانتريفوژ ادامه خواهد داد.


اين ديپلمات گفته است همراه با افزايش شمار سانتريفوژهای ايران، نگرانی از توانايی غنی سازی اورانيوم اين کشور نيز افزايش می يابد.


محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود، از بهره برداری ايران از تعداد ۱۳۰۰ سانتريفوژ سخن به ميان آورده است.


ايران می گويد ۱۶۰۰ سانتريفوژ را نصب کرده و ۱۳۰۰ را به مرحله عملی رسانده است.


فعاليت بی وقفه و پيوسته سانتريفوژها و تزريق گاز يو اف ۶ در آن نشانه عملکرد موفقيت آميز آن است. اما به گفته کارشناسان سانتريفوژها در ايران تا کنون به طور پيوسته کار نکرده اند که خود حکايت از نارسايی های فنی موجود دارد.


کارشناسان می گويند که اگر ايران ۳۰۰۰ سانتريفيوژ را بدون هيچ مشکلی نصب کند و آن را به مرحله راه اندازی و عملی برساند، آنگاه قادر خواهد بود در عرض يک سال، ۲۵ کيلوگرم اورانيوم غنی شده برای ساخت يک بمب اتمی توليد کند.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام همچنين گفت که تلاش های مداوم ايران برای اعمال سختگيری و محدوديت های بيشتر برای بازرسان آژانس «موجب نگرانی و تاسف» است

در عين حال به برآورد موسسه بين المللی مطالعات راهبردی در لندن، اين اتفاق زمانی می افتد که ايران بدون هيچ مشکلی همه ۳۰۰۰ سانتريفيوژ را راه اندازی کند. به باور کارشناسان اين موسسه، تنها برای راه اندازی بدون مشکل اين تعداد سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم، دو تا سه سال زمان لازم دارد.


اظهارت البرادعی در جلسه شورای حکام آژانس


محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، به شورای حکام آژانس گفته است شواهد موجود از اين حکايت می کند که ايران در حال گسترش فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم است.

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام همچنين گفت که تلاش های مداوم ايران برای اعمال سختگيری و محدوديت های بيشتر برای بازرسان آژانس «موجب نگرانی و تاسف» است.

مديرکل آژانس بين المللی درباره نبود پيشرفت در حل مسائل اظهار ناخوشنودی کرد و گفت از بن بست کنونی و احتمال رويارويی با ايران نگران است. برای جلوگيری از رويارويی، اين بن بست به گفته وی، بايد بی درنگ از ميان برداشته شود.


XS
SM
MD
LG