لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۴

«توافق آژانس و ايران بر سر نحوه رفع ابهام ها»


اولی هاینونن، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
اولی هاینونن، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی

اولی هاينونن معاون آژانس بين المللی انرژی اتمی که در راستای پيشنهاد ايران برای «رفع ابهام از برنامه هسته ای جمهوری اسلامی»، به تهران رفته است، گفت و گو با مسئولان ايرانی را «سازنده» خواند و گفت «گام های مهمی» در اين زمينه برداشته شده است.


آقای هاينونن در پايان دور تازه مذاکرات با مقام های هسته ای ايران گفت: «در هفته های آينده به مذاکرات ادامه خواهيم داد.»


هيات اعزامی آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران، شامل مقام های حقوق، سياسی و فنی اين آژانس بود که رياست آن را اولی هاينونن، معاون محمد البرادعی مدير کل آژانس به عهده داشت.


مقام های آژانس با هيات ايرانی به سرپرستی جواد وعيدی، معاون علی لاريجانی، دبيرشورای عالی امنيت ملی جمهوری اسلامی، گفت و گو کردند.


هيات آژانس بين المللی انرژی اتمی می کوشد بر سر تدوين «برنامه کار»ی با مذاکره کنندگان هسته يی ايران به توافق برسد که در چارچوب آن، جمهوری اسلامی بايد در طی دوماه به پرسش ها و ابهام های بر جای مانده درباره برنامه هسته يی اش پاسخ دهد

هيات آژانس بين المللی انرژی اتمی می کوشد بر سر تدوين «برنامه کار»ی با مذاکره کنندگان هسته يی ايران به توافق برسد که در چارچوب آن، جمهوری اسلامی بايد در طی دوماه به پرسش ها و ابهام های بر جای مانده درباره برنامه هسته يی اش پاسخ دهد.


ابهام ها ومسایل حل نشده در رابطه با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی باعث شده که پرونده هسته ای ايران از دستور کار آژانس بين المللی انرژی اتمی خارج شود و دراختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار گيرد.


در تحولات تازه، محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه از «کند شدن» روند فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی در رابطه با غنی سازی اورانيوم خبر داده بود.

آقای البرادعی در اين رابطه به نصب سانتريفيوژها يا دستگاه های ويژه غنی سازی اورانيوم اشاره کرد.
مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنين از ايران خواست که روند غنی سازی اورانيوم را در سطح فعلی متوقف کند تا از صدور قطعنامه جديد تحريم ها عيله ايران جلوگيری شود.


پنج شرکت ايرانی ديگر محروم از معامله با شرکت های آمريکايی


وزارت بازرگانی آمريکا روز پنج شنبه، ۵ شرکت ايرانی ديگر را از معامله با شرکت های آمريکايی محروم کرد.


اقدام جديد، پس از اقدام وزارت خزانه داری آمريکا مبنی بر تلاش برای قطع مراودات بانک های ايرانی با سيستم مالی جهانی صورت می گيرد.


وزارت بازرگانی آمريکا، از «فعاليت های هسته ای ممنوع» سه شرکت ايرانی، به عنوان دليلی برای تصميم خود نام برده است.


پنج شرکت ايرانی مورد نظر، سازمان انرژی اتمی ايران، شرکت انرژی مصباح، شرکت برق کالا، گروه صنعتی شهيد همت، و گروه صنعتی شهيد باقری هستند

پنج شرکت ايرانی مورد نظر، سازمان انرژی اتمی ايران، شرکت انرژی مصباح، شرکت برق کالا، گروه صنعتی شهيد همت، و گروه صنعتی شهيد باقری هستند.


ايالات متحده آمريکا اميدوار است که با همراهی اروپايی ها بتواند تحريم های بيشتری را عليه جمهوری اسلامی ايران اعمال کند تا دسترسی اين کشور به سيستم مالی بين المللی محدود شود.


استوارت لوی، معاون وزارت خزانه داری آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی، اين هفته در جريان سفر به لندن، پاريس، برلين و فرانکفورت، اطلاعات خود را در اين باره که چگونه ايران از نظام مالی بين المللی برای ادامه برنامه هسته ای و حمايت از افراطيون استفاده می کند، با همتايان اروپايی خود مبادله می کند.


قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد


شورای امنيت سازمان ملل متحد در واکنش به فعاليت های هسته ای بحث انگيز جمهوری اسلامی تاکنون دو قطعنامه اجرايی صادر کرده و از تهران خواسته است تا برای اعتماد سازی جهانی برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


در مقابل جمهوری اسلامی با به چالش کشاندن اين خواست سازمان ملل متحد اعلام کرده است که روند غنی سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.


آمريکا و کشورهای غربی تهديد کرده اند در صورتی که ايران برنامه غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق در نياورد تحريم های اعمال شده در دو قطعنامه قبلی شورای امنيت سازمان ملل را تشديد خواهند کرد.


قطعنامه پيشين شورای امنيت يک رشته تحريم های تسليحاتی و مالی را عليه جمهوری اسلامی اعمال کرده و براساس فهرستی که در آن آمده است، سفر برخی مقامات مرتبط با برنامه هسته ای ايران در سپاه پاسداران و سازمان انرژی اتمی نيز ممنوع شده است.


کشورهای گروه موسوم به ۱+۵ تهديد کرده اند در صورتی که جمهوری اسلامی فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در نياورد، دور تازه تحريم ها را عليه ايران در نظر خواهند داشت.


XS
SM
MD
LG