لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

«توافق قاطع» ۱+۵ بر سر برخورد با ایران


نمایندگان کشورهای کشورهای گروه ۱+۵، در لندن درباره برنامه هسته ای ایران به گفت و گو پرداختند
نمایندگان کشورهای کشورهای گروه ۱+۵، در لندن درباره برنامه هسته ای ایران به گفت و گو پرداختند

نمايندگان کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، روز چهارشنبه گفتند درباره گام بعدی برخورد با ايران در رابطه با برنامه هسته ای اين کشور، به «توافق قاطع» رسیدند.


بر پایه بیانیه دفتر روابط خارجی بریتانیا، در صورتی که ایران به درخواست تعلیق اورانیوم عمل نکند، با اقدام های بعدی شورای امنیت سازمان ملل متحد رو به رو خواهد شد.


يک سخنگوی دفتر روابط خارجی بريتانيا، به خبرگزاری فرانسه گفته است، در اين گفت و گوها تاکتيک های ضروری و موقعيت کنونی، به بحث و بررسی گذاشته شد.


به گفته اين سخنگو، در اين نشست، نماينده خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، که هفته گذشته در آنکارا با علی لاريجانی سرپرست هيئت مذاکره کننده هسته ای ايران ديدار و گفت و گو کرد، نتيجه اين مذاکرات را به نمايندگان کشورهای پنج به اضافه يک، ارايه کرد.


نمایندگان کشورهای عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان همچنین از ادامه مذاکرات خاویر سولانا و علی لاریجانی حمایت کردند.


مقام وزارت امور خارجه بريتانيا گفت که در اين نشست، ديدگاه نمايندگان روسيه و چين نيز مطرح شد.


پيشتر نيکلاس برنز مقام بلند پايه وزارت امور خارجه آمريکا، در سخنرانی خود درباره روابط ایران و آمریکا، در موسسه بین المللی چتهام هاوس لندن، با اشاره به پیشنهادهای ارایه شده به ایران گفت که روی برگرداندن از مسیر مذاکرات و پیشنهادهای ارایه شده، ایران را با تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی جهانی رو به رو خواهد کرد.


آقای برنز در سخنرانی موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن نیز، از کاربرد «ديپلماسی خلاق» سخن گفت و افزود ديدار خاوير سولانا با علی لاريجانی با اين هدف صورت گرفته که «بدانيم آيا راهی برای تشويق ايران به بازگشتن به ميز مذاکرات، به عنوان يک شريک برابر، وجود دارد يا نه.»


نیکلاس برنز گفت ديدار خاوير سولانا با علی لاريجانی با اين هدف صورت گرفته که بدانيم آيا راهی برای تشويق ايران به بازگشتن به ميز مذاکرات، به عنوان يک شريک برابر، وجود دارد يا نه

آقای برنز همچنين گفت ايران يا بايد وارد مذاکرات بر سر برنامه هسته ای خود شود و يا با انزوای فزاينده جهانی رو به رو شود.


«سر سوزنی عقب نشينی نمی کنيم»


در همین حال، محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه در سخنان خود در کرمان گفت: «ايران سر سوزنی از برنامه های هسته ای خود عقب نشينی نمي کند و در اين راه، دست متجاوزان را کوتاه خواهد کرد.»


سولانا: آمريکا و ايران به طور مستقيم مذاکره کنند


خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا چندی پيش آمريکا را فراخواند که «يک کانال ارتباطی» مستقيم برای گفت و گو با ايران بر سر مسايل گوناگون از جمله مساله هسته ای ايجاد کند.


آقای سولانا که در جريان همايش دو سوی آتلانتيک در بروکسل سخن می گفت افزود مشخص نيست که «ايالات متحده آمريکا تا چه اندازه مايل به تعامل با ايران است.»


علی لاریجانی، عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه و خاویر سولانا

خاوير سولانا و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی و سرپرست تيم مذاکرات هسته ای ايران روز چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته در آنکارا، درباره بحران هسته ای ايران گفت وگو و مذاکره کردند.


آقای سولانا نيز اين مذاکرات را «خوب» توصيف کرد اما هشدار داد که نمی توان از اين گفت وگوها انتظار معجزه داشت. با اين حال به گفته وی، دو طرف برای پيشرفت مذاکرات تلاش می کنند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه از ايران خواست که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، مکمل قطعنامه ۱۷۳۷ است که در دسامبر ۲۰۰۶، دوم دی ۱۳۸۵، به تصويب رسيد.


اين قطعنامه نيز به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


XS
SM
MD
LG