لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

«ايران در مسير ناسازگاری با جامعه جهانی است»


گریگوری شولتی سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی
گریگوری شولتی سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

گريگوری شولتی سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه هفتم ماه مارس در جلسه شورای حکام آژانس، جمهوری اسلامی را متهم کرد که درباره برنامه هسته ايش آشتی ناپذير و ناسازگار است.


آقای شولتی گفت اگر ايران مواد هسته ای وارد سانتريفوژ يا دستگاه های گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم کند، محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی بايد بی درنگ شورای حکام آژانس را از اين موضوع مطلع سازد.


جمهوری اسلامی گفته است در نظر دارد ۳۰۰۰ سانتريفوژ را نصب کند. جمهوری اسلامی هم اکنون بيش از ۳۰۰ سانتريفوژ را راه اندازی و در حدود همين تعداد نيز نصب کرده است.


بر پايه پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای، در صورتی که تعداد سانتريفوژهای راه اندازی شده، از ۵۰۰ بيشتر شود، نصب دوربين های آژانس برای نظارت بر کار آنها، الزامی است.


نماينده آمريکا در آژانس گفت: «آمريکا از محمد البرادعی می خواهد که به محض آنکه ايران ۵۰۰ سانتريفوژ را نصب کرد، شورای حکام را از آن مطلع سازد.»


گریگوری شولتی گفت به جای اجرای قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، ايران در حال گسترش فعاليت های هسته ای خود است

آقای شولتی گفت به جای اجرای قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، ايران در حال گسترش فعاليت های خود است.


موضوع رد تعدادی از بازرسان آژانس نيز به گفته آقای شولتی، نگران کننده است. سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران همچنين به خاطر ادامه ساخت تاسيساتی که در آن می توان پلوتونيوم توليد کرد، انتقاد کرد.


انتقاد ايران از تهديد حمله نظامی


از سوی ديگر سفير جمهوری اسلامی در آژانس روز چهارشنبه گفت فشارها بر ايران غير قانونی است. علی اصغر سلطانيه گفت آمريکا و اسراييل ايران را تهديد می کنند که تاسيسات هسته ای اين کشور را مورد حمله نظامی قرار خواهند داد.

علی اصغر سلطانيه افزود هيچ حمله نظامی قادر نخواهد بود برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را متوقف سازد و اين جمله محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی را تکرار کرد که در مخالفت با يک حمله نظامی احتمالی به تاسيسات هسته ای ايران گفته بود «دانش را نمی توان از طريق بمباران از بين برد.»


آقای سلطانيه همچنين گفت: «جنگ افزار کشتار جمعی در دکترين دفاعی جمهوری اسلامی ايران جايی ندارد» و افزود ايران تمايلی به توليد سلاح هسته ای ندارد.


پيتر گتوالد نماينده آلمان در آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز ناديده گرفتن خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد توسط ايران را «رفتار غير قابل قبول» توصيف کرد.


تاييد احتمالی قطع کمک های فنی آژانس به ايران


جلسه روز پنج شنبه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به مساله قطع کمک های فنی آژانس به ايران خواهد پرداخت.


ديپلمات ها می گويند قطع کمک های آژانس به ايران بدون ترديد با مخالفتی رو به رو نخواهد شد.


جلسه روز پنج شنبه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به مساله قطع کمک های فنی آژانس به ايران خواهد پرداخت

۲۲ پروژه از تعداد ۵۵ پروژه همکاری فنی آژانس با ايران، مشمول تحريم های شورای امنيت شده است. به عبارت ديگر، ۴۰ درصد از کمک های آژانس به ايران متوقف می شود. تصويب اين موضوع منوط تصويب نهايی توسط اعضای شورای حکام است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی قطعنامه ۱۷۳۷ ضمن تحريم جمهوری اسلامی در صنايع موشکی و هسته ای، به ايران مهلتی ۶۰ روزه داده بود تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود را به حالت تعليق درآورد.


با پايان رسيدن اين مهلت در دو هفته گذشته، نمايندگان سياسی پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان تشکيل جلسه دادند و در باره نحوه گسترش تحريم ها مذاکره کردند.


شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در جلسه خود برای لغو کمک های فنی آژانس به ايران که مورد تحريم شورای امنيت است، تصميم گيری می کند.


XS
SM
MD
LG