لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

نگرانی اصلاح طلبان از سلامت انتخابات


برخی سازمان های اصلاح طلب در سلامت انتخابات اخیرابراز تردید کرده اند
برخی سازمان های اصلاح طلب در سلامت انتخابات اخیرابراز تردید کرده اند

همزمان و پس از انتخابات شورای شهر تهران، برخی از گروه های اصلاح طلب و رسانه های وابسته به آنان، از احتمال انجام تخلف و تقلب توسط مجریان و ناظران انتخابات ابراز نگرانی کرده اند.


آخرين نمونه ازاين ابراز نگرانی ها ، اعلاميه ستاد ائتلاف اصلاح طلبان است، که گفته است:« انتظار بر اين بود ميان وزارت کشور به عنوان مجری وهيات نظارت بر انتخابات به عنوان ناظر، هماهنگي های لازم به عمل مي آمد تا شاهد آشفتگی در نحوه شمارش آرا نباشيم».


این بیانیه افزوده است:«اختلاف نظر ميان آنان در موردانتخابات شورای شهر تا حدی است که ساعت ها پس از اتمام زمان راي گيری ، شمارش آرا آغاز نشد و سخنان ضد و نقيض از سوی مجريان و ناظران در گفت و گو با خfرگزاري ها، فضا را به شدت پر ترديد کرده است» .


ستاد ائتلاف اصلاح طلبان نسبت به مخدوش شدن آرا مردم به مسئولان اجرایی و نظارتی هشدار داده است

به گفته ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، اين ناهماهنگي ها، اکنون شبهات بسياری را باعث شده است، که مخدوش شدن آرای مردم را به اذهان متبادر می سازد.


اين گونه اعتراض ها در شرايطی اعلام شده اند، که علی جهانبخشی، رييس کميته امنيت ستاد انتخابات استان تهران گفته است: «بخش عمده‏ای از شکاياتی که مطرح شده است، بر حسب شايعات است. ما تنها شکاياتی را مورد بررسی قرار می‏دهيم که بر اساس فرمانداری و شاکی ارايه شود، در غير اين صورت، موضوع شکايت منتفی است».


وی اضافه کرده است:«اما در مجموع، گزارش‏هايی را که در ارتباط با مخدوش کردن امنيت صندوق‏ها بوده است، مستندسازی کرده و به مقامات قضايی انعکاس داده‏ايم، که نتايج آن نيز قابل تعقيب است و بعدا اعلام خواهد شد».


مشاهدات يک خبرنگار در تهران


عيسی سحرخيز، روزنامه نگار در تهران، در گفت و گو با راديو فردا، در پاسخ به پرسشی در مورد نگرانی اصلاح طلبان از چگونگی شمارش آراء و ادعای آنان درباره برخی تخلف ها و تقلب ها در انتخابات ديروز شورای شهر تهران، با اشاره به مشاهدات و برداشت خود، گفت: «در تهران، شايد به گستردگی انتخابات رياست جمهوری سال گذشته، تخلف وجود نداشت».



اين روزنامه نگار، شدت رقابت ميان نامزدها و نيز رقابت های داخلی در جناح،به گفته او، «اقتدارگرا» را از عوامل موثر در ممانعت از گستردگی تخلف های انتخاباتی دانست و افزود: اين عوامل کمک کردند، که ليست های مشخص و نيروهايی، که بويژه می توانستند در مساجد فعاليت کنند، همديگر را خنثی نمايند.



با اين همه، آقای سحرخيز اشاره کرد، که مواردی از تخلف وجود داشته است، که درهر زمينه، می توان چهار يا پنج مورد را برشمرد.


ا و اضافه کرد: «دخالت هايی مانند توزيع ليست هايی در شعبه های اخذ رای و يا نوشتن آراء توسط مسئولان حوزه رای گيری ديده شده است. گر چه، شخصا نمی توانم بگويم، که اينها به صورت سازمان يافته و برنامه ريزی شده، وجود داشته است».



وی همچنين گفت: «مردم در تهران، کمتر به ليست ها توجه می کردند و دچار نوعی سردرگمی بودند، زيرا از ميان نامزدهای بسيار انتخابات شورای شهر تهران، بايد افراد مورد نظر و کدهای آنها را می يافتند».
به گفته اين روزنامه نگار،درنتيجه رای دهندگان ليست خود را به طور کامل پر نمی کردند و اين موضوع، اين امکان را برای ديگران فراهم می کند، که جاهای خالی را با اسامی مورد نظرشان پر کنند.



عيسی سحرخيز درباره اختلاف نظری، که در خصوص نحوه ومکان شمارش آرای انتخابات شورای شهر تهران بروز کرد، اظهار داشت: «اگرچه تصميم گرفته شد، که آراء ابتدا در شعب رای گيری شمارش شوند و پس از لاک و مهر شدن به سايت های رايانه ای جهت شمرش مجدد ارسال شوند، اما همين موضوع، ابهاماتی را به وجود آورده است».


وی اضافه کرد:«زيرا با خستگی افراد درگير در انتخابات و نيز ناظران انتخاباتی، که به دنبال کار و فعاليت بيش از ۲۴ ساعت پديد می آيد، امکان اعمال نفوذ در زمان شمارش آرائ انتخابات و تغيير نتيجه انتخابات وجود خواهد داشت».


آقای سحرخيز درمورد پيش بينی ها و برآورد اوليه کسانی، که به حوزه های گوناگون رای گيری رفته بودند، گفت: «مشاهدات اين افراد حاکی از آن است، که اصلاح طلبان می توانند حضور قابل توجهی در شورای شهر تهران داشته باشند. اما اين امکان هم هست، که طرفداران آقايان قاليباف و احمدی نژاد، که با هم رقيب بودند، به توافق برسند و برای کمرنگ کردن حضور رقيب مشترک خود، يعنی اصلاح طلبان، کارهايی انجام دهند».


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG