لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

معاون طالبانی از نحوه اعدام ياران صدام انتقاد کرد


همدستان صدام حسین روز دوشنبه پانزدهم ژانویه به دار آویخته شدند
همدستان صدام حسین روز دوشنبه پانزدهم ژانویه به دار آویخته شدند

طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رياست جمهوری عراق روز دوشنبه پانزدهم ژانويه از نحوه اعدام ياران صدام حسين انتقاد کرد.


آقای الهاشمی در گفت و گو با شبکه تلويزيونی بريتانيايی « اسکای نيوز»، با اشاره به «تاثير منفی» اعدام ها گفت اميدوار بود که صدام حسين و هم دستان او اعدام نمی شدند تا به روند تلاش های دولت عراق برای آشتی ملی و مصالحه ميان فرقه های مختلف کمک می شد.


معاون جلال طالبانی می گوید چشم پوشی از اعدام همدستان صدام، می توانست در روند مصالحه میان فرقه های گوناگون عراقی تاثیر مثبت بگذارد

چشم پوشی از اعدام برزان ابراهيم التکريتی برادر ناتنی صدام حسين و عواد حامد البندر رييس دادگاه انقلاب در رژيم صدام، به گفته آقای الهاشمی، می توانست عراقی ها را به مشارکت در روند سياسی کشور تشويق کند.


مقام های عراقی روز دوشنبه فيلم صحنه اعدام دو همدست صدام حسين را به روزنامه نگاران نشان دادند. در حين به دار آويخته شدن، سر برزان ابراهيم التکريتی از تن او جدا شده است.


انتقادهای جهانی به اعدام ياران صدام


گروه های مدافع حقوق بشر و شخصت های بين المللی خواستار متوقف کردن حکم اعدام همدستان صدام حسين شده بودند.


سخنگوی دبير کل سازمان ملل متحد نيز از قول او از اعدام های روز دوشنبه ابراز تاسف کرد.


وزير امور خارجه روسيه ضمن محکوم کردن ياران صدام حسين گفت اقدام های اين چنينی، کمکی به برقراری ثبات و امنيت عراق نمی کند.


در حين به دار آويخته شدن، سر برزان ابراهيم التکريتی از تن او جدا شده است

از سوی ديگر خوزه مانوئل بروسو رييس کميسيون اروپايی نيز روز دوشنبه اعدام همدستان صدام را محکوم کرد و گفت هيچ انسانی حق ندارد جان انسان ديگری را بگيرد.


کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، اعدام های روز دوشنبه را يک تصميم عراقی توصيف کرد اما گفت اعدام صدام حسين بايد با احترام و کرامت بيشتری انجام می شد.


برزان ابراهيم التکريتی برادر ناتنی صدام و عواد حامد البندر رييس دادگاه انقلاب در رژيم بعث نيز صدام حسين، به جرم کشتار شيعيان در سال ۱۹۸۰، ۱۳۵۸، به جرم جنايت عليه بشريت به اعدام محکوم شدند و روز دوشنبه ، ۱۵ژانويه، با حضور در پای چوبه دار، حکم آنها اجرا شد.


XS
SM
MD
LG