لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

بزرگترين گروه سنی، از دولت عراق خارج شد


طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رییس جمهوری عراق و عدنان الدلیمی، پیش از کنفرانس خبری در بغداد
طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رییس جمهوری عراق و عدنان الدلیمی، پیش از کنفرانس خبری در بغداد

جبهه وفاق عراق، بزرگترين گروه سياسی سنی که سه حزب عمده سنی مذهب در آن عضويت دارند، روز چهارشنبه، اول اوت، به علت آنچه کوتاهی دولت مالکی در برآورده کردن خواست های اين گروه توصيف شده، از دولت عراق خارج شد.


به گفته رفع العیسوی، یکی از اعضای برجسته جبهه وفاق، شش عضو سنی مذهب کابینه آقای المالکی روز چهارشنبه استعفای خود را اعلام کردند.


در فهرست خواسته های جبهه وفاق که هفته پيش به نوری المالکی نخست وزير عراق تسليم شد، از جمله از ضرورت برخورد سخت تر با شبه نظاميان شيعه نام برده شده بود.


از ديگر خواسته های اين گروه، مشارکت داشتن در تصميم گيری های دولتی، منحل کردن گروه های شبه نظامی شيعه و راندن اين افراد از نهادهای امنيتی بود.


اين گروه سياسی عراقی تهديد کرده بود که در صورت برآورده نشدن خواسته هايش، از دولت خارج خواهد شد.


پیشینه اختلاف نظرها


اعضای جبهه وفاق به بازداشت اسد کمال الهاشمی، وزير فرهنگ کشور نيز اعتراض داشتند. آقای الهاشمی که خود سنی مذهب است، متهم است که بيش از دو سال پيش دستور کشتن مثال الالوسی، سياستمدار سکولار سنی را که کانديدای نمايندگی مجلس بود داده است.


جبهه وفاق عراق تهديد کرده بود که در صورت برآورده نشدن خواسته هايش، از دولت خارج خواهد شد

جبهه وفاق عراق که ۴۴ کرسی از ۲۷۵ کرسی نمايندگی مجلس آن کشور را در دست دارد، بيش از يک ماه پيش، در اعتراض به برکناری محمود المشهدانی، رييس سنی مجلس، از حضور در جلسات آن مجلس خودداری کرد.


علت برکناری آقای المشهدانی، «رفتار ناشايست» او اعلام شد و اين موضوع که گويا محافظانش، به دستور وی، يکی از نمايندگان ترکمن پارلمان را مورد ضرب و جرح قرار داده بود.


خشونت های روز چهارشنبه در بغداد


در همین حال، انفجارهای روز چهارشنبه در بغداد ده ها کشته و زخمی بر جا گذاشت.


در پی انفجار يک وانت باری پر از مواد منفجره در نزديکی يک پمپ بنزين در غرب بغداد، ۵۰ نفر جان خود را از دست دادند و دست کم ۶۰ نفر زخمی شدند.


ساعاتی پيشتر نيز انفجار يک خودرو بمب گذاری شده در يکی از مناطق بازرگانی بغداد، دست کم ۱۶ کشته و شماری زخمی بر جا گذاشت.


روز چهارشنبه، ارتش آمريکا نیز از کشته شدن سه سرباز آمريکايی که بر اثر برخورد با بمب های کنار جاده ای جان خود را از دست دادند، خبر داد.


XS
SM
MD
LG