لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

بازجويی اسراييل از مظنون به جاسوسی برای ايران


رادیو ارتش اسراییل می گوید برای دستگاه اطلاعاتی ایران، به ویژه افرادی که در ارتش اسراییل خدمت کرده اند، قابل توجه هستند.
رادیو ارتش اسراییل می گوید برای دستگاه اطلاعاتی ایران، به ویژه افرادی که در ارتش اسراییل خدمت کرده اند، قابل توجه هستند.

سازمان امنيت داخلی اسراييل (شين بت)، از يک اسراييلی ايرانی تبار که مظنون به همکاری با دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی است، بازجويی می کند.


به گفته مقام های امنيتی اسراييل، مورد جديد تنها يکی از موارد تلاش های ايران برای به خدمت در آوردن اسراييلی ها برای جاسوسی است. به طور معمول اين افراد از ميان اسراييلی های ايرانی تباری انتخاب می شوند که از ايران ديدار می کنند.


بستگان بسياری از يهودی های ايرانی که پس از انقلاب، به اسراييل رفتند و شهروند اين کشور شدند، هنوز در ايران زندگی می کنند. بر اساس برخی تخمین ها حدود ۲۵ هزار يهودی در ايران زندگی می کنند.


بر پايه گزارش راديو ارتش اسراييل، در حدود ۱۰۰ اسراييلی در عرض دو سال گذشته با بستگان خود در ايران ديدار کرده اند.


استانبول مکان مناسب برای جذب اسراییلی ها


به گفته مقام های امنيتی اسراييل، تلاش های اخير برای به خدمت در آوردن يهودی های ايرانی تبار، در سفارت جمهوری اسلامی در استانبول در کشور ترکيه آغاز شده است.


استانبول با تل آويو پايتخت اسراييل فاصله زيادی ندارد و برای اسراييلی ها مکان مناسبی برای دريافت پاسپورت ايرانی و ديدار از بستگان خود در ايران است.


ايران اجازه نمی دهد کسی با پاسپورت اسراييلی وارد ايران شود.


مقام های اسراييلی می گويند که درعرض دو سال گذشته، جمهوری اسلامی از حضور اسراييلی های ايرانی تبار در ايران، به عنوان يک فرصت طلايی برای جذب و به خدمت در آوردن آنها برای جاسوسی استفاده کرده است.


راديو ارتش اسراييل، از يک مقام شيت بت نقل کرده که در عرض دو سال گذشته، ده مورد اين چنينی آشکار شده است.


در سفارت ايران در ترکيه، از اين افراد به ويژه درباره خدمت آنها در ارتش اسراييل و وضعيت اقتصادی و امنيتی اين کشور، پرسش به عمل می آيد.


به گزارش روزنامه هاآرتص، فردی که مورد بازجويی قرار دارد و به هنگام بازگشت به اسراييل دستگير شده، به بازجويان گفته است که ماموران ايرانی از او خواسته اند يکی از بستگان خود را که در دستگاه امنيتی اسراييل خدمت کرده جذب کند.


هاآرتص همچنين نوشته است: اسراييلی هايی که شرايط «مناسب» به خدمت در آمدن در سرويس اطلاعاتی ايران را دارند، به هنگام ورود به ايران دستگير و تهديد می شوند که در صورت همکاری نکردن، به زندان های طولانی مدت محکوم خواهند شد.


XS
SM
MD
LG