لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

ايتاليا خواهان لغو اعدام دو روزنامه نگار کرد شد


احضار دبیر اول سفارت ایران در اعتراض به حکم اعدام دو روزنامه نگار
احضار دبیر اول سفارت ایران در اعتراض به حکم اعدام دو روزنامه نگار

وزارت امور خارجه ايتاليا با فراخواندن حسين افی مقدم، دبير اول سفارت جمهوری اسلامی ايران در رم، نسبت به موج اعدام ها در ايران، ابراز نگرانی کرد و خواهان توقف حکم اعدام دو روزنامه نگار کرد شد.


ساعتی پيش از ملاقات مديرکل وزارت خارجه ايتاليا با کاردار اول سفارت جمهوری اسلامی ايران در رم، بيش از ۵۰ نماينده پارلمان ايتاليا، از تلاش ها برای توقف حکم اعدام عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار حمايت کردند.


اين حمايت به دعوت روسای کميسيون های سياست خارجی و صنايع، اومبرتو رانيری و دانيله کاپزونه ، و در راستای کارزاری که توسط «گروه دفاع از آزادی بيان در ايران» ، «سازمان اطلاع رسانی و امنيت خبرنگاران» و «اصل ۲۱» سازماندهی شده است ، اعلام شد.


نام بسياری از نمايندگان سرشناس پارلمان ايتاليا در فهرست حاميان کارزار برای نجات جان دو خبرنگار کرد به چشم می خورد.


شمار قابل توجهی از نهاد های مدنی ايتاليا نيز به طور رسمی حمايت خود را از اين کارزار اعلام کرده اند.


موقعيت رسانه ها و کارگزارن مطبوعاتی در جمهوری اسلامی ايران را «فاجعه» می خواند
بنيان گزار سازمان اطلاع رسانی و امنيت خبرنگاران

استفانو مارچللی، بنيان گزار سازمان اطلاع رسانی و امنيت خبرنگاران، که هماهنگی اين کارزار را عهده دار است، به راديو فردا می گويد: «اگرچه فعاليت های ما در جلب حمايت مردم ايتاليا و نمايندگان مجلس رضايت بخش بوده است، ولی تا زمانی که دو همکار کرد ما از طناب دار نجات پيدا نکرده اند، نمی توانيم بگوئيم موفق بوده ايم.»


استفانو مارچاللی که يکی از چهره هاتی سرشناس شبکه سوم راديو و تلويزيون دولتی ايتاليا است، در ادامه اين گفت و گو موقعيت رسانه ها و کارگزارن مطبوعاتی در جمهوری اسلامی ايران را «فاجعه» می خواند.


مارچللی می افزايد: «فشار بر مطبوعات و حمله های دولت احمدی نژاد به خبرنگاران، از نظر ما تنها محروم ساختن يک قشر حرفه ای از حقوق خود نيست، بلکه اين چنين سياستی تمامی مردم ايران را از حق بيان آزادانه عقايد محروم می سازد. اين کار، حق دريافت اطلاعات آزاد و مستقل را از جامعه سلب می کند و برای ما که برای گردش آزاد اطلاعات و آزادی حق بيان در سراسر دنيا تلاش می کنيم، اين امر غير قابل پذيرش است.»


اعدام گزارشگران بدون مرز به حکم اعدام ها


گزارشگران بدون مرز، سازمان بين المللی مدافع حقوق کارکنان رسانه های گروهی، چندی پيش، با انتشار بيانيه يی، درباره صدور حکم اعدام برای دو روزنامه نگار کرد ابراز نگرانی کرد.


اين سازمان، صدور حکم اعدام عدنان حسن پور و هيوا بوتيمار را «ظالمانه» خوانده است. اين سازمان همچنين خواستار افزايش فشارهای جهانی بر جمهوری اسلامی شد تا در اين حکم تجديد نظر کند.


قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران، صدور احکام اعدام برای دو روزنامه نگار کُرد ايرانی را که به «محاربه با خدا» متهم هستند را تاييد کرده است.

عدنان حسن پور در تاريخ پنجم بهمن ماه سال گذشته در شهر مريوان بازداشت شد و مدت طولانی را در بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج و در سلول انفرادی گذراند.


آقای حسن پور که‌ عضو هیأت تحريريه هفته نامه توقيف شده «آسو» است، در فرودين ماه سال جاری به زندان عمومی مريوان انتقال يافته‌ و سپس اولين جلسه دادگاه او در تاريخ ۲۲ خرداد ماه تشکيل شده‌ و به اتهام اقدام عليه امنيت ملی به اعدام محکوم شده است.


XS
SM
MD
LG