لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

آگهی درباره مواد هسته ای ناپديد شده در پاکستان


عبدالقدیر خان به علت داشتن بازار سیاه هسته ای و فروش فن آوری های تولید سلاح هسته ای به کشورهای دیگر، تحت بازداشت خانگی قرار دارد
عبدالقدیر خان به علت داشتن بازار سیاه هسته ای و فروش فن آوری های تولید سلاح هسته ای به کشورهای دیگر، تحت بازداشت خانگی قرار دارد

مقام های نظارت هسته ای پاکستان روز پنج شنبه تلاش کردند از اهميت آگهی های درخواست از شهروندان برای کسب اطلاع از مواد هسته ای ناپديد شده، بکاهند.


سازمان نظارت هسته ای پاکستان در هفته جاری، از طريق چاپ آگهی در روزنامه های اردو زبان کشور، نسبت به خطرناک بودن مواد هسته ای ناپديد شده احتمالی، به شهروندان هشدار داد.


شيرين اختر سخنگوی اين سازمان، با اشاره به آگهی ها، به خبرگزاری آلمان گفته است که جای نگرانی نيست و اين آگهی ها تنها برای نگه داشتن حساب دقيق همه مواد هسته ای است.


گزارشی که روز چهارشنبه از موسسه بين المللی مطالعات راهبردی در لندن، انتشار يافت حاکی است که عبدالقدير خان، از سوی مافوق های خود نشانه هايی مبنی بر رضايت از همکاری هسته ای با ايران دريافت کرده بود

به طور معمول هر گونه مواد راديو اکتيوی که در بخش های مختلف از جمله در تحقيقات کشاورزی به کار می رود، بايد زير نظر اداره نظارت هسته ای صورت گيرد.


به گفته خانم اختر، ممکن است اين مواد اساسا گم نشده و تنها جا به جا شده باشد و به علاوه، آگهی ها بدين معنی نيست که مواد هسته ای مشخصی گم يا دزديده شده است.


در هفته جاری، کارنامه هسته ای پاکستان درباره فعاليت شبکه بازار سياه هسته ای عبدالقدير خان، بار ديگر مطرح شد.


گزارشی که روز چهارشنبه از موسسه بين المللی مطالعات راهبردی در لندن، انتشار يافت حاکی است که عبدالقدير خان، از سوی مافوق های خود نشانه هايی مبنی بر رضايت از همکاری هسته ای با ايران دريافت کرده بود.


در اين گزارش که «بازار سياه هسته ای: پاکستان، عبدالقدير خان و گسترش شبکه های تسليحات هسته ای» نام دارد، گفته شده که همکاران شبکه بازار سياه هسته ای عبدالقدير خان، پس از پايان دوره بازجويی و تحقيق، بار ديگر به فعاليت های خود ادامه داده است.


عبدالقدير خان، پدر بمب اتمی پاکستان، در چهارم فوريه سال ۲۰۰۴، در تلويزيون ظاهر شد و به خاطر فعاليت شبکه فروش تکنولوژی توليد سلاح هسته ای خود، پوزش خواست

عبدالقدير خان، پدر بمب اتمی پاکستان، در چهارم فوريه سال ۲۰۰۴، در تلويزيون ظاهر شد و به خاطر فعاليت شبکه فروش تکنولوژی توليد سلاح هسته ای خود، پوزش خواست.


اطلاعات در مورد شبکه عبدالقدير خان، نخستين بار از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا سی آی اِی، در اختيار پرويز مشرف رييس جمهوری پاکستان قرار گرفت.


جرج تنت رييس وقت سی آی اِی، در ملاقاتی با پرويز مشرف، اسناد و مدارک معامله های شبکه عبدالقدير خان با ايران را در اختيار وی قرار داد.


آقای مشرف در کتاب زندگينامه خود که در سال ۲۰۰۶ چاپ شد، اين ملاقات خود با جرج تنت را «شرمسارارانه ترين» لحظه زندگی خود توصيف کرده است.


XS
SM
MD
LG