لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

کمک فنی ناتو به کويت برای مقابله با سانحه اتمی


کشورهای حاشیه خلیج فارس، در باره پیامدهای یک سانحه هسته ای احتمالی در نیروگاه بوشهر، ابراز نگرانی می کنند.
کشورهای حاشیه خلیج فارس، در باره پیامدهای یک سانحه هسته ای احتمالی در نیروگاه بوشهر، ابراز نگرانی می کنند.

کارشناسان ناتو، به منظور ارزیابی ميزان آمادگی کويت در مقابل يک سانحه اتمی احتمالی به این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس سفر می کنند.


شيخ ثامر آل علی آل صباح، معاون سازمان امنيت ملی کويت گفت که کارشناسان ناتو، به درخواست دولت کويت به اين کشور خواهند رفت.


مانند بسياری از کشورهای عربی حوزه خليج فارس، کويت نگران پيامدهای يک حادثه هسته ای احتمالی در ايران است.


کويت نگران رويارويی نظامی جمهوری اسلامی و غرب بر سر برنامه هسته ای ايران نيز هست.


مانند بسياری از کشورهای عربی حوزه خليج فارس، کويت نگران پيامدهای يک حادثه هسته ای احتمالی در ايران است

شيخ ثامر در گفت و گو با خبرگراری کويت، به طور مشخص نامی از ايران نبرد و تنها به «کشورهای خاورميانه که دارای تکنولوژی هسته ای هستند»، اشاره کرد.


در اجلاسی که در ماه دسامبر در کويت برگزار شد، ياب دهوپ شفر دبير کل ناتو گفت «با توجه به خطر تروريسم و گسترش جنگ افزارهای کشتار جمعی»، همکاری های امنيتی ميان ناتو و کويت ضروری است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در تاريخ ۲۴ مارس، قطعنامه ۱۷۴۷ عليه ايران را تصويب کرد. اين قطعنامه ۶۰ روز به ايران فرصت داده است که همه فعاليت های مربوط به تکنولوژی غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.


قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد، تا کنون شامل تحريم فن آوری های مربوط به ايمنی نيروگاه بوشهر نشده است. با اين حال، از مجموع ۵۵ پروژه کمک فنی آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران ده پروژه به طور کامل و بخش هايی از ۱۲ پروژه ديگر قطع شده است.


در گزارش آژانس که بر اساس آن کمک های فنی آژانس به ايران قطع شد آمده است : «در مواردی که مساله امنيت هسته ای به طور مستقيم با ايمنی انسان و محيط زيست يا با نيازهای پايه ای انسانی مربوط می شود، اين کمک ها می تواند ادامه يابد.»


XS
SM
MD
LG