لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

«توافق ۱+۵ بر سر نکات اصلی قطعنامه عليه ايران»


آقای کيسی گفت اين موضوع که ايالات متحده آمريکا حاضر شده به ازاء سرعت بيشتر در تهيه قطعنامه، با شديدتر نشدن آن موافقت کند، واقعيت ندارد.
آقای کيسی گفت اين موضوع که ايالات متحده آمريکا حاضر شده به ازاء سرعت بيشتر در تهيه قطعنامه، با شديدتر نشدن آن موافقت کند، واقعيت ندارد.

يک مقام وزارت امور خارجه آمريکا روز جمعه دوم مارس گفت پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان، بر سر جوانب اصلی قطعنامه جديد عليه ايران، به توافق رسيده اند.


به گفته تام کيسی قائم مقام وزارت امور خارجه آمريکا، دور تازه مذاکرات، بسيار آسان تر و بی مشکل تر از مذاکرات ماه دسامبر برای تهيه متن اوليه قطعنامه ۱۷۳۷، پيش رفته است.


تام کيسی گفت بر سر مسايل اصلی، توافق حاصل شده و انتظار می رود که نمايندگان گروه پنج به اضافه يک، روز شنبه مسايل باقی مانده را نيز حل کنند.


آقای کيسی گفت اين موضوع که ايالات متحده آمريکا حاضر شده به ازاء سرعت بيشتر در تهيه قطعنامه، با شديدتر نشدن آن موافقت کند، واقعيت ندارد.


فرانسه ميان آمريکا-بريتانيا و روسيه-چين


فيليپه دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه، روز پنج شنبه پس از ديدار با همتای چينی خود در پکن به خبرنگاران گفت: «فرانسه و چين بر سر متحد باقی ماندن در صدور قطعنامه دوم شورای امنيت عليه برنامه هسته ای ايران به توافق رسيدند.»


تام کيسی گفت بر سر مسايل اصلی، توافق حاصل شده و انتظار می رود که نمايندگان گروه پنج به اضافه يک، روز شنبه مسايل باقی مانده را نيز حل کنند

او افزود: «نکته کليدی برای ما، وحدت جامعه جهانی است. بر اساس اين اتحاد، ايران بايد انتخاب کند که يا از جامعه جهانی منزوی شود و يا فعاليت غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.»


آقای دوست بلازی گفت: «نقش فرانسه اين است که بين خواست آمريکا و بريتانيا که خواهان تحريم های بيشتر هستند و روسيه و چين که چنين تحريم هايی را نمی خواهند توازن ايجاد کند.»


مساله ايران راه حل نظامی ندارد


دومينيک دوويلپن نخست وزير فرانسه می گويد که هر گونه حمله نظامی بر سر برنامه هسته ای اين کشور، منطقه را با خطر بی ثباتی رو به رو خواهد کرد.


آقای دوويلپن در مصاحبه با روزنامه عربی الحيات چاپ لندن که قرار است روز شنبه سوم ماه مارس منتشر شود گفت: «يک حمله نظامی به ايران، می تواند پيامدهای غير قابل پيش بينی داشته باشد که به نوبه خود می تواند شديدا به بی ثباتی سراسر منطقه بينجامد.


ديک چينی معاون رياست جمهوری آمريکا پس از آنکه ايران از مهلت شصت روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای پايان دادن به همه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم سرپيچی کرد گفت در برخورد با ايران، هيچ گزينه ای از نظر دور نگه داشته نمی شود.


نخست وزير فرانسه افزود ايران بايد ديالوگ را برگزيند و به ميز مذاکرات بازگردد.


به گفته او: «اگر ايران فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد، شورای امنيت سازمان ملل متحد، همه تحريم های اعمال شده عليه ايران را تعليق خواهد کرد.


نخست وزیر فرانسه می گوید اگر ايران فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد، شورای امنيت سازمان ملل متحد، همه تحريم های اعمال شده عليه ايران را تعليق خواهد کرد

پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد در تلاش هستند تا زا اين طريق افزايش فشارها بر ايران، اين کشور را مجبور به دست برداشتن از بخش بحث انگيز برنامه هسته ای خود کنند.


گزارش البرادعی در شورای حکام


نمايندگان پنج عضو دايمی شورای امنيت سازمان ملل متحد آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا، به اضافه آلمان، دور تازه ای از مذاکرات برای تعيين چگونگی واکنش به سرپيچی ايران از اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، آغاز کرده اند.


روز ۲۳ فوريه محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داد که جمهوری اسلامی مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را ناديده گرفته است.


رسيدگی به گزارش آقای البرادعی، از جمله موضوع های مورد بحث در جلسه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی خواهد بود که در تاريخ ۵ تا ۹ ماه مارس در وين، برگزار می شود.


آژانس بين المللی انرژی اتمی، در پايان اين نشست، گزارش ديگری نيز به شورای امنيت خواهد فرستاد. اين گزارش از جمله در باره ميزان همکاری جمهوری اسلامی اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد خواهد بود.


XS
SM
MD
LG