لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

«بحران لبنان سياسی است و نه مذهبی»


انتظار می رود تظاهرات گسترده ای به مناسبت سالگرد ترور رفیق حریری در لبنان برگزار شود.
انتظار می رود تظاهرات گسترده ای به مناسبت سالگرد ترور رفیق حریری در لبنان برگزار شود.

چهارده فوريه دومين سالگرد ترور رفيق حريری نخست وزير سابق لبنان است. نيروهای حاضر در ائتلاف «۱۴ مارس» به اين مناسبت تظاهرات گسترده ای را برنامه ريزی کرده اند.


با وجود آنکه کمتر از دو رو به آغاز اين تظاهرات باقی مانده، هنوز مشخص نيست آيا جوانانی که به دعوت حزب الله ميدان شهدای بيروت را به اشغال درآورده اند، اين محل را ترک خواهند کرد و اجازه خواهند داد که يادبود رفيق حريری آن چنان که برنامه ريزی شده است در اين ميدان برگزار شود.


آيت الله عبدل امير قبلان عالی ترين مقام شيعه در لبنان است، او جانشين آيت الله موسی صدر، بنيان گذار شورای عالی شيعيان لبنان است که در سال ۱۹۷۸ ميلادی همراه با دوتن از دستيارانش به ليبی سفر کرد و هرگز از اين سفر بازنگشت.


مرکز شورای عالی شيعيان لبنان درمحله شيعه نشين حاره حريک شاهراه امام خمينی قرار دارد. روزانه صدها نفربرای ملاقات با آيت الله قبلان به اين محل رجوع می کنند. گفت و گوی راديو فردا با اين مقام شيعه نيز در اين محل انجام گرفت.


آيت الله قبلان در پاسخ به پرسشی در رابطه با درگيری های هفته های گذشته ميان هواداران حزب الله و طرفداران گروه های اهل تسنن در مرکز شهر بيروت و در دانشگاه عربی پايتخت لبنان می گويد: « اين درگيری ها به هيچ وجه ربطی به شيعه بودن و يا پيروی از تسنن کسانی که در آنها شرکت داشته اند ندارد.»


کسانی که کوشش دارند ترور رفيق حريری را ناشی از اختلافات شيعيان با سنی ها جلوه دهند، دارای اهداف ديگری هستند و شايد نمی دانند که با آتش بازی می کنند
رهبر معنوی شیعیان لبنان

رهبر شورای عالی شيعيان لبنان در ادامه می افزايد افرادی که از ضعف معنوی برخوردارند به اين درگيری های سياسی رنگ مذهبی داده اند. به گفته آيت الله قبلان بحران کنونی کاملا سياسی است زيرا در جبهه های شاهد حضور شيعيان در کناراهل تسنن، مسيحيان در کنار مسلمانان هستيم.


رهبر معنوی شيعيان لبنان، می گويد: «در حقيقت ما امروز شاهد حضور دو جبهه سياسی در کشور هستيم . يکی از اين دوجبهه ها تحت تاثير قدرت های خارجی قرار دارد در حالی که جبهه دوم از استقلال ملی برخوردار است. اين دو جبهه تا زمانی که درصحنه سياست با يکديگر مقابله کنند، خطری اتحاد لبنان به گفته اين مقام شيعه تهديد نمی کند ولی اگر به اين مناقشات رنگ مذهبی داده شود، می تواند به جنگی داخلی تبديل شود.»


در اشاره به گمانه زنی هايی که حزب الله می تواند در ترور رفيق حريری دست داشته باشد، آيت الله قبلان می گويد شيعيان هيچ گونه نقشی در اين ترور ناجوانمردانه نداشته اند، زيرا شيعيان لبنانی خود را مديون حريری می دانستند و هنوزهم خاطره او را بسيار گرامی می دارند و اين مرد بزرگ هميشه در ذهن و حافظه هر لبنانی باقی خواهد ماند.


آيت الله عبدل امير قبلان در ادامه می افزايد: «کسانی که کوشش دارند ترور رفيق حريری را ناشی از اختلافات شيعيان با سنی ها جلوه دهند، دارای اهداف ديگری هستند و شايد نمی دانند که با آتش بازی می کنند.»


رهبر معنوی شيعيان لبنان معتقد است که روحانيان می توانند نقش عمده ای را در تقليل بحران کنونی ايفا کنند زيرا يک روحانی تنها درخدمت قوم و هم کيشان خويش نيست بلکه وظيفه دارد منافع جمع را در نظر داشته باشد و جامعه را از انحراف باز دارد و به راه راست هدايت کنند.


آيت الله قبلان می افزايد: «اگر روحانيون اين نقش را به درستی ايفا کنند، پشت سر گذاشتن اين بحران ها امکان پذير خواهد بود، ولی اگر آنها مانند سياست مداران سعی کنند آب را به آسياب خود بکشانند، آن گاه اين بحران ها حتی عميق تر نيز خواهد شد.


نايب رييس شورای عالی شيعيان لبنان شکی ندارد که بحران کنونی در اين کشور را بايد در چارچوب بحران های منطقه ای و بين المللی قرار داد. آيت الله قبلان معتقد است که اسراييل در گسترش بحران کنونی در لبنان بی تقصير نيست زيرا اين کشور برای تقليل بحران های داخلی اش محتاج به گسترش بحران در ديگر کشورهای منطقه است.


آيت الله عبدل امير قبلان در خاتمه می گويد: « تا زمانی که اسراييل و برخی ديگر از کشورهای منطقه دست از دخالت در امور لبنان برندارند، مشکل است ما بتوانيم در آرامش و ثبات زندگی کنيم.»


XS
SM
MD
LG