لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

موفقيت کم نظير فيلم جديد مايکل مور


فیلم سیکو از مایکل مور، با استقبال کم نظیری رو به رو شده است
فیلم سیکو از مایکل مور، با استقبال کم نظیری رو به رو شده است

فروش کم نظير فيلم «سيکو»، در آخر هفته گذشته در سراسر آمريکا، توجه دست اندرکاران صنعت سينمای هاليوود را به ارزش گيشه فيلم های «مستند» از نوع صادقانه جلب کرد.


فروش کم نظير فيلم جسور«سيکو» ساخته مايکل مور، در آخر هفته گذشته در سراسر آمريکا از جمله در لس آنجلس باعث شد که برای نخستين بارتهيه کنندگان و دست اندرکاران صنعت سينما در هاليوود به ارزش گيشه فيلم های «مستند» و نمايشگری از نوع واقعی و صادقانه آن پی ببرند.


در تاريخ فيلم سازی آمريکا هنوز سابقه نداشته است که يک فيلم طنزآلود مستند درباره سيستم بهداشت آمريکا بتواند ازلحاظ موفقيت گيشه از فيلم های ماجراجويانه، سبک و خنده دار تابستانی هاليوود جلو بيفتد.


در تاريخ فيلم سازی آمريکا هنوز سابقه نداشته است که يک فيلم طنزآلود مستند درباره سيستم بهداشت آمريکا بتواند ازلحاظ موفقيت گيشه از فيلم های ماجراجويانه، سبک و خنده دار تابستانی هاليوود جلو بيفتد

فيلم «سيکو» ساخته فيلمساز و ژورناليست سابق مايکل مور و حضور او در روزهای پيش از آغاز نمايش فيلم در برنامه های تلويزيونی مختلف و بالاخره گشايش فيلم در محله بی خانمان های داون تاون لس آنجلس، همه و همه باعث شد تا اين فيلم با استقبال کم نظير تماشاگران روبرو شود.


فيلم سيکو که روايت مستندی است از رويارويی مردم معمولی با مسئولان «بی رحم» بيمه های بهداشتی در آمريکا، در يک مقايسه ساده ثابت ميکند که سيستم بهداشت عمومی در يازده کشور ديگر جهان از جمله کوبا بر سيستم بهداشتی موجود در ايالات متحده آمريکا برتری دارد.


نقطه عطف فيلم سيکو، حضور خود کارگردان و فيلمساز مايکل مور است که مانند بونو از گروه «يوتو»، اسپايک لی کارگردان آفريقايی تبار و جورج کلونی سوپر استار سياست پيشه هاليوود توانسته است برای خود شخصيتی دوست داشتنی، پر جاذبه و در عين حال غيرقابل توصيف» ايجاد کند.


مايکل مور در صحنه فيلمسازی امروز آمريکا، شباهت ويژه ای به اورسن ولز زمان قديم هاليوود وسازنده جسور فيلم همشهری کين دارد که او هم در زمان خود معروف به آمريکايی با صفت های عجيب وغريب شده بود.


دليل جاذبه و محبوبيت بيش از حد مايکل مور با وجود اين ويژه گی ها اين است که او ضمن اغوای تماشاگر خود ، او را بدبين، کنجکاو و وادار به انديشيدن می کند

اما دليل جاذبه و محبوبيت بيش از حد مايکل مور با وجود اين ويژه گی ها اين است که او ضمن اغوای تماشاگر خود ، او را بدبين، کنجکاو و وادار به انديشيدن می کند .


مايکل مور با فيلم های خود ابتدا مخاطب خود را خشمگين می سازد، سپس الهام دهنده می شود و سرانجام توجه کامل او را جلب می کند و به او می گويد: «نمی بينيد چه وقايعی در دنيای امروز ما رخ می دهد؟»


با موفقيت فيلم سيکو و فيلم های ديگر مايکل مور در چند سال اخير، امروز هاليوود هم چشم خود را بر روی اهميت مستند سازی باز کرده است.


مستندسازانی که پيش از اين برای دستيابی به يک بودجه ۳۰۰ هزار دلاری، سال ها پشت درهای بسته استوديوهای فيلمسازی انتظار می کشيدند، امروز برای مطرح کردن مسايل اجتماعی روز می توانند به آسانی به بودجه های ۱۰ ميليون دلاری دستيابی پيدا کنند.


هرچند به نظر می رسد که مايکل موراز طريق فيلم سيکو تغييرات مهمی درقوانين بهداشت عمومی آمريکا ايجاد کند، اما مهمترين دستاورد او گشودن راه ها برای فيلمسازی مستند ومتعهد در هاليوود است .


XS
SM
MD
LG