لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

«يورش نيروهای امنيتی به منزل عبدالله مومنی»


اعتراض به بازداشت دانشجویان
اعتراض به بازداشت دانشجویان

یک عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت می گوید، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی عصر روز چهارشنبه، با ورود به منزل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران ضمن بازرسی و تفتيش منزل وی، وسايل شخصی او را با خود بردند.

هادی کحال زاده، عضو شورای مرکزی ادوار تحکيم وحدت در گفت و گو با راديو فردا از آخرين وضعيت عبدالله مومنی و ديگر دانشجويان بازداشت شده می گويد: «ديشب آقای مومنی به اتفاق بازجويانش و ماموران نيروهای امنيتی به منزل خود مراجعه کرده، در حالی که ظاهرا علايمی از تحت فشار بودن و اذيت و آزار وی وجود داشته است. حتی گفته شده آثار کبودی که بر اثر ضرب و شتمی که در دفتر ادوار تحکيم وحدت صورت گرفته هنوز روی بدن او بوده است.»


هادی کحال زاده به نقل از همسر عبدالله مومنی گفته است که آقای مومنی از وضعيت و برخوردی که در زندان با وی شده و فشاری که همچنان بر او ادامه دارد، گلايه داشته است.


او همچنين گفت: «متاسفانه در تفتيش منزل وی تمام وسايل منزل به هم ريخته شده است و موجب ناراحتی خانواده وی فراهم شده و اين مساله مورد تاسف سازمان دانش آموختگان ايران است.»


آقای کحال زاده همچنين می گويد به عبدالله مومنی گفته شده که متهم است از اقدام اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت برای تجمع روز ۱۸ تير در مقابل دانشگاه امير کبير مطلع بوده و ديگران را به اين کار تشويق کرده است. اما به گفته وی، اين کار اگر صحت هم داشته باشد، جرم نيست.


او می افزايد:«کار دوستان ما کاری سمبليک و قانونی بوده و يک حداقلی بوده که به صورت مسالمت آميز ۶ دانشجوی شجاع دفتر تحکيم می توانستند انجام دهند و نسبت به بازداشت دوستان خود در دانشگاه امير کبير و ادامه برخوردها با دانشگاه ها در ايران اعتراض کنند .اگر کسی امری که مبارک و قابل دفاع است را تشويق کند، نمی تواند هيچ جرمی باشد.»


اعتراض دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر

در همين حال ادوار نيوز، وب سايت خبری سازمان دانش آموختگان ايران خبر از تفتيش منزل بهرام فياضی، از اعضای بازداشت شده شورای مرکزی اين سازمان داده است.


بنابراين گزارش بهرام فياضی به خانواده اش گفته که در روزهای اول بازداشت، مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. در جريان بازرسی از منزل بهرام فياضی، ماموران برخی از وسايل شخصی او از جمله کامپيوتر او را با خود برده اند.


شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران، نگرانی عميق خود را از نحوه برخوردهای انجام شده با عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ايران و دبير سابق تشکيلات دفتر تحکيم وحدت و ديگر دانشجويان بازداشتی اعلام کرده است.


خانه احزاب ايران با ارسال نامه ای به آيت الله شاهرودی، رييس قوه قضاييه با اشاره به ورود مسلحانه نيروهای انتظامی به دفتر سازمان دانش آموختگان ايران و پلمب اين دفتر، خواستار رسيدگی قوه قضاييه به اين مساله شده است.


هادی کحال زاده می گويد: «شورای مرکزی و کميته حقوقی خانه احزاب پس از برخورد غير قانونی با دفتر سازمان دانش آموختگان ايران شد، تشکيل جلسه داد و نسبت به برخورد غير قانونی و رعايت نکردن تشريفات قانونی و حمله و ضرب و شتم اعضای سازمان دانش آموختگان ايران اعتراض کرده و نامه ای که در اين باره منتشر شده مبنی بر اين اعتراض است و اميدواريم قوه قضاييه به اين اعتراض رسيدگی کند و نسبت به رفع پلمب دفتر سازمان دانش آموختگان ايران اقدام کند.»


به رغم اينکه دادگاه بدوی برای ابوالفضل جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشندی، حکم صادر کرده و دوره انفرادی آنها بايد به پايان می رسيد و آزاد می شدند و می توانستند به مرخصی بروند و مانند تمام زندانيان از حقوق خود استفاده کنند، متاسفانه همچنان پرونده در دادگاه تجديد نظر است و اين سه تن در بند عمومی نيستند و در سوئيت هايی در بند ۲۰۹ زندان اوين بسر می برند

اعتصاب غذای سه زندانی دیگر


از سوی ديگر ابوالفضل جهاندار، از اعضای سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان علامه طباطبايی و شورای عمومی دفتر تحکيم وحدت از روز شنبه ۲۳ تير ماه در زندان اوين در اعتصاب غدا بسر می برد.


ابوالفضل جهاندار به همراه کيوان انصاری و سعيد درخشندی، از ۱۱ ماه پيش تا کنون در بازداشت موقت بسر می برند.


آقای کحال زاده، درباره دليل اعتصاب غذای ابوالفضل جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشندی می گويد: «به رغم اينکه دادگاه بدوی برای اين سه تن حکم صادر کرده و دوره انفرادی آنها بايد به پايان می رسيد و آزاد می شدند و می توانستند به مرخصی بروند و مانند تمام زندانيان از حقوق خود استفاده کنند، متاسفانه همچنان پرونده در دادگاه تجديد نظر است و اين سه تن در بند عمومی نيستند و در سوئيت هايی در بند ۲۰۹ زندان اوين بسر می برند.»


به گفته هادی کحال زاده، «آقای جهاندار پس از اينکه رسيدگی به پرونده اش طولانی شده و مقامات به خانواده و وکيل ايشان پاسخ روشنی نمی دهند، همچنان اراده ای وجود دارد که اين سه تن در بلاتکليفی باشند. اين فشارهای روحی موجب شده اين سه تن در اعتراض به وضعيت خود دست به اعتصاب غذا بزنند.»


به گفته آقای کحال زاده، ابوالفضل جهاندار از ناحيه کمر دچار مشکل شده است و چند بار به بهداری زندان اوين مراجعه کرده و نياز بوده که وی توسط پزشک متخصصی در خارج از زندان معاينه شود.


او می گويد: «وی آقای جهاندار) وضعيت بسيار نامناسبی در زندان اوين دارد. ما نگران وضعيت ابوالفضل جهاندار، کيوان انصاری و سعيد درخشندی هستيم. حق اين افراد حدود ۱۱ ماه است که ضايع شده و از ابتدايی ترين حقوق محروم هستند. آنها حتی اجازه يک مرخصی يک روزه نداشته اند. ما از قوه قضاييه می خواهيم به آزادی اين سه دانشجو کمک کند و اجازه دهد ادامه دادرسی پرونده آن ها مثل ساير زندانيان سياسی و ساير پرونده ها باشد. مطالبه ما برخورد حقوقی و قانونی با اين دانشجويان است.»


از سوی ديگر در ساعات پايانی روزچهارشنبه، علی صابری، دبير سابق انجمن اسلامی دانشجويان امير کبير و عباس حکيم زاده، عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه امير کبير پس از گذشت ۴۳ روز از زندان آزاد شدند. گفته می شود دانشجويان بازداشتی تحت فشارهای شديد جسمی و روجی قرار گرفته اند.


XS
SM
MD
LG