لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

«قطعنامه، ايران را از فن آوری هسته ای محروم می کند»


شورای امنیت سازمان ملل متحد، طی یک مهلت شصت روزه از ایران خواست که به همه فعالیت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم پایان دهد
شورای امنیت سازمان ملل متحد، طی یک مهلت شصت روزه از ایران خواست که به همه فعالیت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم پایان دهد

یک عضو تيم هسته ای سابق می گويد قطعنامه می تواند ايران را از«حق مشروع» خود در دستيابی به تکنولوژی صلح آميز هسته ای محروم کند.


در حالی که رييس تيم مذاکره کننده هسته ای کنونی برای گفت و گو با رهبران چين عازم اين کشور شده، يک عضو سابق تيم مذاکره کننده می گويد «روسيه و چين، بين ايران و آمريکا و اروپا، به طور قطع، ايران را انتخاب نخواهند کرد».


حسين موسويان در مصاحبه مطبوعاتی خود روز چهارشنبه گفت: «روسيه و چين چنانچه به نقطه تصميم گيری برسند، بين ايران و آمريکا و اروپا، قطعا ما را انتخاب نخواهند کرد.» او افزود: «معتقديم ما بيش از حد روی روسيه تکيه کرده ايم.».



مجلس شورای اسلامی در ۲۷ دسامبر به موضوع ادامه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی رسیدگی کرد

آقای موسويان با اشاره به اينکه اروپايی ها هم در زمان مذاکره با جمهوری اسلامی، تصميم های خود را منوط به نظر آمريکا می کردند گفت: «اساسا نبايد مساله را به گونه ای مديريت کنيم که به سمت نقطه انتخاب برويم.»


«هيچ کشوری از شورای امنيت پيروز بيرون نيامده است»


حسن موسويان به طور تلويحی اشاره کرده است که «غير قانونی» خواندن قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، مصرف داخلی دارد.


او با اشاره به اين که ايران به عنوان يکی از اعضای سازمان ملل متحد، طبق ماده ۱۵ منشور سازمان ملل، ملزم به رعايت مصوبات اين سازمان است گفت: «ما می توانيم در داخل، اين قطعنامه را غير قانونی بدانيم، اما بايد درک درستی از آنچه جامعه جهانی می فهمد داشته باشيم.»


اين واقعيت را بايد بپذيريم که ورود به شورای امنيت ساده است، اما خارج شدن از آن سخت. همچنان که کشورهايی که به شورای امنيت رفته اند، مفتخر و پيروز از آن خارج نشده اند
حسین موسویان

او در بخشی از سخنان خود ضمن تاکيد بر اهميت «حل و فصل مساله در چارچوب مذاکره» و «يافتن يک ديپلماسی مفيد» گفت: «اين واقعيت را بايد بپذيريم که ورود به شورای امنيت ساده است، اما خارج شدن از آن سخت. همچنان که کشورهايی که به شورای امنيت رفته اند، مفتخر و پيروز از آن خارج نشده اند.»


سفر علی لاريجانی به چين


قرار است علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی ايران روز های ۱۴ و ۱۵ دی ماه در پکن با رهبران چين، ديدار و گفت و گو کند.


قرار است علی لاریجانی سرپرست تیم مذاکره کننده هسته ای، در سفر خود به چین، در باره تحریم شورای امنیت علیه ایران نیز گفت و گو کند

هنوز جزييات سفر آقای لاريجانی اعلام نشده اما ناظران انتظار دارند که او در اين سفر در باره قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تحريم ايران با مقام های چينی گفت و گو کند.


چين از «حق ايران برای دست يابی به انرژی هسته ای» حمايت می کند اما اين کشور به همراه روسيه و ديگر اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد، در روز ۲۳ دسامبر به قطعنامه تحريم ايران رای مثبت داد.


با آنکه اين قطعنامه، صنايع هسته ای و برنامه موشکی ايران را به طور مشخص هدف قرار داده است، اما حسين موسويان از اعضای تيم مذاکره کننده هسته ای سابق می گويد «انتهای ماده ۴۱ که در قطعنامه ۱۷۳۷ آمده، می تواند تا مرز تحريم های کامل اقتصادی و قطع روابط ديپلماتيک پيش رود.


حسين موسويان با اشاره به اين که تيم هسته ای سابق به سرپرستی حسن روحانی موفق شد از طريق «تعليق داوطلبانه و غير الزام آور» فعاليت های هسته ای ايران، غرب را برای اولين بار پس از ۲۶ سال به همکاری با ايران وادارد گفت اين «دستاورد بزرگی برای کشور بود».


ما می توانيم در داخل، اين قطعنامه را غير قانونی بدانيم، اما بايد درک درستی از آنچه جامعه جهانی می فهمد داشته باشيم
حسین موسویان

نصب سانتريفوژ، تشديد کننده فضا

شورای امنيت سازمان ملل متحد از روز تصويب قطعنامه، ۶۰ روز به ايران فرصت داده که همه فعاليت های هسته ای مربوط به چرخه سوخت را به حال تعليق درآورد.


مقام های جمهوری اسلامی، ضمن «غير قانونی» خواندن قطعنامه گفته اند در نظر دارند در اين مدت ۳۰۰۰ سانتريفوژ يا دستگاه گريز از مرکز ويژه غنی سازی اورانيوم را نصب کنند.


جمهوری اسلامی می گوید در نظر دارد ۳۰۰۰ سانتریفوژ را در تاسیسات نطنز نصب کند

حسن موسويان با اشاره به تلاش برای نصب سانتريفوژها می گويد بدون وجود ديپلماسی در اين مدت، «مشخصا اين مساله تشديد کننده فضا خواهد بود.»


آقای موسويان در باره علت علاقمند بودن آژانس بين المللی انرژی اتمی به تاريخچه فعاليت های هسته ای ايران می گويد علت اين است که «در ابتدا قصور در اعلام فعاليت ها بوده است. مهمترين اتهام مورد توجه ايران، قصور در اعلام به موقع فعاليت هاست که در گزارش محمد البرادعی به آن اشاره شده است.»


عضو تيم هسته ای سابق معتقد است که پرونده ايران نبايد به اين دليل به شرايط فعلی کشيده می شد.


« قطعنامه شورای امنيت، خطرناک است»


اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، روز يکشنبه، ۱۰ دی ماه، از طرف های درگير در پرونده هسته ای ايران خواست که «وارد ميدان های خطرناک نشوند».


آقای رفسنجانی که در نماز عيد قربان سخن می گفت با اشاره به قطعنامه و تحريم ايران افزود:« برای خودشان در منطقه و برای ما مشکلات درست می کنند و اين مشکلات اين طور نيست که محدود به ايران بماند.»
آقای رفسنجانی، قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت را قطعنامه خطرناکی دانست و گفت معلوم است برای آينده برنامه دارند.




XS
SM
MD
LG