لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

۲۰ هزار زن و مرد عريان مکزيکی در مقابل دوربين


روز يک شنبه ۶ ماه مه، بيش از ۲۰ هزار زن و مرد مکزيکی عريان، در ميدان تاريخی در شهر مکزيکو سيتی در مقابل دوربين اسپنسر تونيک، عکاس نيويورکی قرار گرفتند.


اسپنسر تونيک عکاس آوانگارد و پيشروی آمريکايی معروفيت خود را در زمينه گردهم آوردن مردم از شهرهای مختلف جهان و گرفتن عکس آنها در عريانی کامل بدست آورده است .


او اين بار نيز تصميم داشت دست کم ۷۰۰۰ تن از ساکنان يک کشور کاتوليک را وادار کند تا لباس های خود را در مقابل يکديگر، «خداوند»، و خبرنگاران دوربين به دست که روی پشت بام هتلی در اطراف محل عکسبرداری صف کشيده بودند، درآورند. اما صبح روز يک شنبه بيش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان مکزيک برای شرکت در اين پروژه عکاسی هنری حضور يافتند.


اسپنسر تونیک قصد داشت دست کم ۷۰۰۰ تن از ساکنان يک کشور کاتوليک را وادار کند تا لباس های خود را درآورند، اما صبح روز يک شنبه بيش از ۲۰ هزار نفر از شهروندان مکزيک برای شرکت در اين پروژه عکاسی هنری حضور يافتند

در راس ساعت ۶ و پنجاه دقيقه صبح کندن لباس ها به دستور عکاس آغاز شد و اين جمعيت پس از آنکه نمادهای شخصيت روزانه خود که همان لباس هايشان باشد را به گوشه ای پرتاب کردند، به طرف مرکز ميدان تاريخی «زوکالو» دويدند.


در چند دقيقه کوتاه ميدان »زوکالو» در پايتخت مکزيک که دور آن را کليسای معروف «متروپاليتن»، ساختمان شهرداری و پارک قصر ملی محاصره کرده است، از بدن های صورتی وقهوه ای پرشد و صدای شرکت کنندگان که به خواندن آوازهای شاد دستجمعی پرداختند ميدان را پرکرد.


يکی از اين شرکت کنندگان جامعه شناس ۳۰ ساله «ليليان ولاسکو» به خبرنگاران گفت: «عريان بودن بخشی از زندگی بشر است و در عريانی کامل است که انسان می تواند زندگی در لحظه ها را حس کند. امروز عريان شدن در ميدان «زوکالو» ناگهان تبديل شد به نوعی شادمانی و قدردانی فرهنگی از سوی مردم شرکت کننده».


البته اسپانيايی هايی که در قرن شانزدهم ميدان «زوکالو» را به عنوان محور چرخش امپراتوری کبير خود در قاره تازه يافته آمريکا بنا ساختند هيچوقت تصور نمی کردند که اين ميدان وسيع و پر ابهت روزی تبديل به محل تظاهرات سياسی، برگزاری کنسرت های راک اندرل و سخنرانی سالانه رئيس جمهوری شود.


اما بسياری از شرکت کنندگان روز يکشنبه در اين ميدان تاريخی، «به نوعی آزادی فردی» دست يافتند. از جمله اسکوئيول دانشجوی ۲۵ ساله رشته عکاسی و يکی ديگر از شرکت کنندگان که معتقد است: «وقتی شما لباسهايتان را در می آوريد تازه متوجه می شويد که همه مردم يکسان هستند. در همان لحظه بود که من ديگر از اينکه عريان وسط ميدان ايستاده بودم احساس ترس و يا خجالب نکردم.»


بيست هزارشرکت کننده در عکس عريان آقای «تونيک» ابتدا به دستور او هريک با ژست مخصوص «سلام مکزيکی» با گذاشتن دست راست روی سينه خود به طور ايستاده عکس گرفتند و سپس برای عکس دوم مدل های عريان، در مقابل کليسای متروپوليتن سر خود را به شکل عبادت روی زمين سنگفرش گذاشتند در حالی که بعضی از آنها اسقف اعظم را هم به عبادت عريان می خواندند.


XS
SM
MD
LG