لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

چين خواستار مصالحه بيشتر با کره شمالی شد





سخنگوی وزارت امور خارجه چين روز سه شنبه ۱۲ دسامبر در پکن، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی، خواستار مصالحه بيشتر طرف های مذاکره کننده با کره شمالی شد.


نمايندگان کشورهای شرکت کننده در مذاکرات هسته ای کره شمالی، در تلاش متقاعد کردن کره شمالی به دست برداشتن از برنامه هسته ايش هستند.


در اين ميان راه حل های پيشنهاد شده هم با آنکه هدف همگی خلع سلاح کره شمالی ست، اما تفاوت هايی هم دارند.


کره جنوبی، ارايه امتيازهای بيشتر به کره شمالی را پيشنهاد می دهد و چين خواستار مصالحه بيشتر طرف های مذاکره کننده با کره شمالی شده است.


کين گنگ سخنگوی وزارت امور خارجه چين می گويد مذاکرات بر سر بحران کره شمالی به شرطی آن که طرف های شرکت کننده از خود نرمش و انعطاف بيشتری نشان دهند، می تواند به پيشرفت دست يابد.


به گفته آقای گنگ، دور تازه مذاکرات جديد، بر پايان دادن به همه برنامه های هسته ای کره شمالی به ازاء دريافت تضمين امنيتی از آمريکا و دريافت کمک از آمريکا و همه کشورهای جهان متمرکز خواهد بود.


او گفت هم مذاکرات دو جانبه و هم چند جانبه با کره شمالی جريان خواهد داشت. آقای گنگ افزود همه طرف های مذاکره کننده برای رسيدن به توافق مشترک در جهت خلع سلاح تسليحاتی شبه جزيره کره، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.


ژاپن می گوید بدون بازرسی آژانس از تاسیسات هسته ای کره شمالی، نباید به این کشور اعتماد کرد

از سوی ديگر وزير امور خارجه ژاپن روز سه شنبه ، دوازدهم دسامبر، کره شمالی را باز کردن تاسيسات هسته ايش به روی بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی فرا خواند.


ترو آسو اشاره کرد که اين تنها راهی است «که می توان اطمينان حاصل کرد که کره شمالی از برنامه های هسته ای خود دست برداشته» و افزود: «نمی توانيم به راحتی به کره شمالی اعتماد کنيم».


مذاکرات شش جانبه با شرکت نمايندگان روسيه، ژاپن، چين، کره شمالی و کره جنوبی و ايالات متحده امريکا برسر برنامه ی اتمی کره شمالی، بيش از يک سال پيش متوقف شد.


کره شمالی پس از آزمايش موشکی ماه گذشته اش، پذيرفت که به اين مذاکرات بازگردد.


انتظار می رود کره شمالی به ازاء دريافت مشوق های اقتصادی گسترده، آماده چشم پوشی از برنامه توليد سلاح هسته ای باشد.



XS
SM
MD
LG