لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

کره شمالی: اول آزادی حساب بانکی، بعد ورود بازرسان آژانس


بازرسان آژانس قرار است از راکتور هسته ای یانگ بیون در کره شمالی نیز بازدید کنند
بازرسان آژانس قرار است از راکتور هسته ای یانگ بیون در کره شمالی نیز بازدید کنند

خبرگزاری دولتی کره شمالی روز جمعه ۲۰ آوريل اعلام کرد اين کشور به محض دريافت دارايی های مسدود شده بانکی خود، به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد برای بازديد از تاسيسات هسته ای وارد خاک کره شمالی شوند.


بنا به گزارش اين خبرگزاری، رييس سازمان انرژی اتمی کره شمالی در نامه ای به محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی نوشته است پيونگ يانگ آماده است به محض آزاد شدن حساب های بانکی کره شمالی، از بازرسان آژانس برای بازديد از تاسيسات هسته ای اين کشور دعوت کند.


کره شمالی می گوید تنها پس از آزادی حساب های بانکی این کشور، حاضر به دادن اجازه ورود بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به کره شمالی است

در اين نامه که خبرگزاری دولتی کره شمالی بخش هايی از آن را منتشر کرده آمده است: «موضعگيری کره شمالی در برابر پيمان خلع سلاح هسته ای اين کشور تغييری نکرده و پيونگ يانگ برای اجرای اين پيمان آماده است. اما نکته مهم اين است که تا زمانی که دارايی های اين کشور آزاد نشود کره شمالی نمی تواند برای اجرای مفاد آن پيشقدم شود.»


ايالات متحده آمريکا در سال ۲۰۰۵ ميلادی کره شمالی را متهم به نقض پيمان منع گسترش تسليحات هسته ای و فعاليت های غير قانونی کرد و در نتيجه بيست و پنج ميليون دلار از دارايی های اين کشور را در بانکو دلتای آسيا در ماکائو توقيف نمود.


طی روز ها و هفته های گذشته، ايالات متحده آمريکا، از آزاد سازی اين حساب ها خبر داده است اما کره شمالی می گويد تا زمانی که سرمايه هايش را بطور کامل دريافت نکند حاضر نيست به برنامه های هسته ای خود پايان دهد.


کره شمالی در ۱۴ آوريل سال جاری ميلادی، مهلت شصت روزه ای را که برای توقف برنامه های اتمی اين کشور در نظر گرفته شده بود ناديده گرفت و تا اين لحظه هيچ اقدامی که بيانگر تمايل اين کشور به تعليق برنامه های هسته ای باشد صورت نداده است.


XS
SM
MD
LG