لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

«کره شمالی بدهی خود را به ايران بپردازد»


منوچهر متکی در دیدار ماه آوریل با کيم جونگ ايل سرپرست وزارت امور خارجه کره شمالی
منوچهر متکی در دیدار ماه آوریل با کيم جونگ ايل سرپرست وزارت امور خارجه کره شمالی

منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه ۲۱ ارديبهشت، از بدهی کره شمالی به ايران، به عنوان مانعی بر سر راه روابط نزديک ميان دو کشور نام برد.


اين نخستين بار است که يک مقام ايرانی يا کره ای، به معاملات ميان دو کشور اشاره می کند. نوع معامله ها و ميزان بدهی کره شمالی به ايران، نامشخص است.


خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايرنا، به نقل از منوچهر متکی گزارش داده که «لازم است با برداشته شدن برخی موانع، زمينه های جديد همکاری بين دو کشور شناسايی و فراهم شود.»


اين اظهار نظر، در ملاقات آقای متکی با کيم جونگ ايل سرپرست وزارت امور خارجه کره شمالی که در تهران به سر می برد، ابراز شد.


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از بدهی های کره شمالی به جمهوری اسلامی، به عنوان مانعی بر سر راه همکاری های بيشتر دو کشور نام برد

آقای متکی از بدهی های کره شمالی به جمهوری اسلامی، به عنوان مانعی بر سر راه همکاری های بيشتر دو کشور نام برد.


سرپرست وزارت امور خارجه کره شمالی نيز بر «حق مشروع ملت ايران در دستيابی به انرژی صلح آميز هسته ای» و حمايت از ايران در مقابل تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکيد کرد.


او گفت کشورش آماده است در زمينه های مختلف اقتصادی با ايران همکاری فزاينده داشته باشد.


روز پنج شنبه نيز پرويز داوودی معاون اول رييس جمهوری اسلامی، در ديدار با کيم جونگ ايل دوم، معاون وزارت امور خارجه کره شمالی گفت «تهران در توسعه مناسبات و همکاری ها با پيونگ يانگ محدوديتی ندارد.»


ایران و کره شمالی، دو عضو «محور شرارت»


جورج بوش ريس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود در کنگره، از ايران، کره شمالی و عراق به عنوان محور شرارت ياد کرده بود.


جمهوری اسلامی در واکنش آزمایش هسته ای کره شمالی، خواستار «جهانی فارغ از سلاح هسته ای» شد، اما از محکوم کردن این کشور خودداری کرد

در زمان اين سخنرانی در فوريه سال ۲۰۰۲ ، نه کره شمالی آزمايش هسته ای انجام داده بود و نه دامنه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در حد کنونی آن بود.


در ماه اکتبر سال ۲۰۰۶ ميلادی ۷ ماه پيش، کره شمالی اعلام کرد که آزمايش هسته ای خود را با موفقيت انجام داده است.


اين آزمايش با واکنش و نکوهش سخت جهانی رو به رو شد. جمهوری اسلامی در واکنش به اين اتفاق خواستار «جهانی فارغ از سلاح هسته ای» شد، اما از محکوم کردن کره شمالی خودداری کرد. ايران همچنين خواستار آن شد که کره شمالی «نگرانی جامعه جهانی» را رفع کند.

کارشناسان می گويند که موشک دوربرد شهاب-۳ بر اساس موشک نودونگ-۱ کره شمالی ساخته شده است. تهران اصرار دارد که اين فن آوری به طور کامل ساخت ايران است. دو کشور ايران و کره شمالی، پيش از اين و با هدف توسعه فناوری موشک های بالستيک، همکاری های بسيار نزديکی داشته اند.


کره شمالی می گويد هيچ گونه همکاری با ايران در زمينه برنامه هسته ای اين کشور ندارد.


XS
SM
MD
LG