لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

بازگشت به مذاکره با خواسته های جدید


کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی، این بار خواهان امتیازهای بیشتری است
کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی، این بار خواهان امتیازهای بیشتری است

گفت و گوهای نمايندگان شش کشور آمريکا، کره شمالی، کره جنوبی، روسيه، ژاپن و چين به ميزبانی دولت چين روز دوشنبه هجدهم دسامبر در پکن از سر گرفته شد.


کره شمالی از نزديک به يک سال پيش گفت و گوی شش جانبه را که هدفش خلع سلاح هسته ای آن کشور و پاک کردن شبه جزيره کره از جنگ افزارهای اتمی است تحريم کرده بود.


در آغاز از سر گرفته شدن گفت و گوها نماينده پيونگ يانگ با اعلام اين مطلب که کشورش يک قدرت مجهز به بمب اتمی است خواهان لغو همه تحريم های بين المللی عليه کره شمالی و رفع محدوديت های اقتصادی آمريکا شد.


نمايندگان بلندپايه شش کشور شرکت کننده در گفتگوهای پکن، چندان اميدی به دستاوردی آنهم زودرس از گفت و گو ندارند.


فوکياما وزير دفاع ژاپن، کره شمالی را «رژيم تمام گراو توتاليتر» و کشوری غير قابل مهار شدن توصیف کرد.


او گفت:«در کره شمالی نه تنها يک دولت توتاليتر حکومت می کند، بلکه اين حکومت به آزمايش سلاح هسته ای دست زده و درتلاش دراختيار گرفتن بمب اتمی است. از همين رو نمی دانم بشود اين دولت را مهار کرد يانه».


آقای فوکياما افزود: «وقتی فکر می کنم بازدارندگی درمورد کره شمالی کارساز نيست نگران می شوم.»


معلوم نیست بشود دولت کره شمالی را مهار کرد
فوکياما وزير دفاع ژاپن

جيانگ يو سخنگوی وزارت امور خارجه چين نيز که کشورش ميزبان گفت و گوهای شش جانبه در باره متقاعد کردن پيونگ يانگ به دست برداشتن از برنامه هسته ای است، فراگرد آزاد کردن شبه جزيره کره از جنگ افزارها ی اتمی را پيچيده و بلند مدت قلمداد کرد.


جيانگ يو افزود: «ما اين را هم می دانيم که تحقق ايجاد شبه جزيره کره عاری از جنگ افزارها ی هسته ای فرايندی پيچيده و بلند مدت است و اين کار يک شبه انجام نمی شود. همه طرف های مربوطه ديدگاه ها و نگرانی هايشان را ابراز کرده اند. تفاوت ها ی بديهی بر سر موضوع های مشخصی وجود دارد و برخی از اين اختلاف نظرها بزرگ هستند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه چين ابراز اميدواری کرد که همه طرف های مربوط، به دنبال يافتن راه حلی قابل قبول برای همه باشند و در جهت هموار کردن راه برای آينده ای اميد بخش و برپايه اعتماد متقابل تلاش کنند.


کریستوفر هیل نماینده آمریکا در مذاکرات شش جانبه می گوید موضع جدید کره شمالی در باره یک شبه جزیره فارغ از سلاح هسته ای مثبت است

کريستوفر هيل معاون وزارت امور خارجه آمريکا و سرپرست هيات نمايندگی کشورش در گفتگوهای شش جانبه آينده کره شمالی را در گرو موفقيت گفت و گوهای جاری دانست.


آقای هيل گفت به اعتقاد وی از نظر کره شمالی، مساله بنيادين، مساله آينده آن کشور است.


کريستوفر هيل اين نکته را که پيونگ يانگ در بيانيه مشترک، به پاک شدن شبه جزيره کره از سلاح هسته ای پيوسته است، حيرت آور و عالی خواند. با اين حال افزود بايد در عمل ديد که چه خواهد شد.


آقای هيل گفت: «آنها بار ديگر بر تعهدشان به بيانيه مشترک داير بر پاک شدن شبه جزيره کره از جنگ افزارهای هسته ای تاکيد می کنند. اين عالی است. با اين حال بايد به دنبال اجرای اين بيانيه برويم و نقشه آغاز اجرای آن را تهيه کنيم».


کره شمالی در ضمن خواهان آن شده که در ازای دست برداشتن از برنامه سلاح هسته ای، نياز انرژی آن کشور تامين و تضمين گردد.


کره شمالی می گويد چون اکنون يک قدرت اتمی است، بايد با آن به عنوان شريکی برابر رفتار شود، در غير اين صورت، تلاش خواهد کرد بر ظرفيت زراد خانه اتمی خود بيفزايد.


XS
SM
MD
LG