لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

روسيه: ايران فقط بخشی از بدهی خود را پرداخت کرده است


تکمیل نیروگاه بوشهر و ارسال سوخت هسته ای به این نیروگاه، تا کنون بارها با تاخیر و مشکل رو به رو شده است
تکمیل نیروگاه بوشهر و ارسال سوخت هسته ای به این نیروگاه، تا کنون بارها با تاخیر و مشکل رو به رو شده است

رييس سازمان انرژی اتمی روسيه روز دوشنبه ۴ ژوئن گفت که ايران فقط بخشی از بدهی های خود را در رابطه با ساخت نيروگاه بوشهر پرداخته است.


به گزارش خبرگزاری دولتی نووستی، سرگئی کريينکو رييس سازمان انرژی اتمی روسيه گفته است: «در عرض ۵ ماه گذشته، ايران ۲۰ ميليون دلار پرداخته است.»


به گفته آقای کريينکو، ايران بايد ماهانه ۲۵ ميليون دلار پرداخت کند، و مبلغی که تا کنون پرداخت شده، کافی نيست.


هزينه کل تکميل نيروگاه بوشهر ۱ ميليارد دلار است.


ميان مقام های سازمان انرژی اتمی ايران و روسيه در ماه های اخير اختلاف هايی بر سر موعد پرداخت بدهی ايران ایجاد شده است. روسيه می گويد پرداخت بدهی های ايران، ديرکرد داشته و جمهوری اسلامی می گويد همه بدهی ها را در موعد مقرر پرداخت کرده است.


اين در حالی است که روز دوشنبه رييس شرکت «تول» که دست اندر کار توليد سوخت اتمی است اعلام کرد که سوخت نيروگاه بوشهر آماده ارسال است.


«سوخت اتمی روسيه آماده ارسال به ايران»


به گفته رييس شرکت «تول»، سوخت هسته‌ای ويژه نيروگاه اتمی بوشهر که حدود ۹۰ تن است، در انبار شرکت «تول» در شهر نووسيبيرسک واقع در منطقه سيبری روسيه نگهداری می‌شود.


نيروگاه اتمی بوشهر براساس قرارداد سال ‪ ۱۹۹۵‬ميان تهران و مسکو، از سوی شرکت «اتم استروی اکسپرت» روسيه در حال ساخت است.


پس از تاخيرهای مکرر در تکميل اين نيروگاه، بر اساس آخرين توافق ميان دو طرف، قرار است نيروگاه اتمی بوشهر در شهريور ماه سال جاری به بهره برداری آزمايشی برسد

پس از تاخيرهای مکرر در تکميل اين نيروگاه، بر اساس آخرين توافق ميان دو طرف، قرار است نيروگاه اتمی بوشهر در شهريور ماه سال جاری به بهره برداری آزمايشی برسد.


رييس شرکت «تول» دست اندر کار توليد سوخت اتمی روسيه می گويد: «تاريخ انتقال سوخت اتمی به ايران به نظر مديريت شرکت اتم‌استروی‌اکسپرت مسئول احداث نيروگاه اتمی بوشهر بستگی دارد.


آنتون بادنکوف روز دوشنبه در مصاحبه با تلويزيون دولتی روسيه درباره نحوه حمل سوخت اتمی به ايران افزود: «محموله سوخت اتمی ايران با هواپيما انتقال خواهد يافت.»


آقای بادنکوف همچنين گفت که به علت هوای مرطوب منطقه خليج فارس تصميم گرفته شده که سوخت اتمی، در آستانه راه‌اندازی نيروگاه اتمی بوشهر، به آن تحويل شود.


مجوز ارسال سوخت آماده است


در همين حال راديو «اکو مسکو» روز دوشنبه به نقل از يک مقام بلند پايه آژانس فدرال انرژی اتمی روسيه که نامش فاش نشده خبر داد که همه مقدمات قانونی و مجوزهای فنی لازم در رابطه با ارسال سوخت نيروگاه بوشهر مهيا شده و محل نگهداری سوخت نيز آماده است.


به گفته اين مقام روس براين اساس و طبق تعهدات، مانعی در اين زمينه وجود نداشته و در صورت کسب اجازه دولت در اسرع وقت سوخت نيروگاه بوشهر به ايران ارسال خواهد شد.


در همين حال راديو اکو مسکو در گزارشی از نيروگاه بوشهر به شرح آخرين وضعيت اين نيروگاه و عملکرد «اتم استروی اکسپرت» شرکت روسی سازنده نيروگاه اتمی بوشهر پرداخت.


به اساس گزارش اين شبکه راديويی، کارشناسان اين شرکت کارهای مربوط به راه اندازی سيستم تصفيه شيميايی آب اين نيروگاه را به پايان رسانده اند و تاکنون ۱۵۰ متر مکعب آب بی نمک مورد نياز نيروگاه اتمی بوشهر توليد شده است.


اکو مسکو، به اين نکته اشاره کرد که کارشناسان اتم استروی اکسپرت در زمان حاضرکارهای مربوط به راه اندازی تجهيزات برقی سيستم های ايمنی نيروگاه و نيز نصب سيستم های خودکار هدايت مراحل فن اوری اتمی را به انجام می رسانند.


XS
SM
MD
LG