لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

ميزان توليد نفت ايران؛ تفاوت در آمار


وزير نفت ايران می گويد اين کشور روزانه چهار ميليون و سيصد هزار بشکه نفت توليد می کند
وزير نفت ايران می گويد اين کشور روزانه چهار ميليون و سيصد هزار بشکه نفت توليد می کند

کاظم وزيری هامانه، وزير نفت ايران، گفت در سال های اخير اين کشور با اجرای برنامه های توسعه سريع، ظرفيت توليدش را در بخش نفت به چهار ميليون و سيصد هزار بشکه در روز افزايش داده است.


وی روز دوشنبه، ۲۰ نوامبر، در يازدهمين همايش بين المللی نفت و گاز، که روز بيستم نوامبر با حضور شماری از مسئولان ارشد اقتصادی جمهوری اسلامی، دست اندر کاران صنايع نفتی سازمان «اوپک» و نمايندگان مصرف کنندگان مهم اروپايی و آسيايی در تهران برگزار شد، بر افزايش توليد نفت ايران تاکيد کرد.


ايران قصد دارد توليد نفتش را در سال ۱۳۹۴ خورشيدی، به پنج ميليون و هشتصد هزار بشکه در روز برساند.

افزايش مداوم ظرفيت توليد نفت ايران، که به گونه ای دايمی از سوی مديران ارشد وزارت نفت جمهوری اسلامی اعلام می شود، مغاير با آمار منابع رسمی سازمان «اوپک» است که از کاهش توليد نفت ايران طی دو سال گذشته خبر می دهد.


اگر آمار ارايه شده از سوی جمهوری اسلامی صحت داشته باشد، بايد پذيرفت ايران تمامی ظرفيتش را برای توليد به کار نمی گيرد و در بهترين شرايط بازار جهانی طلای سياه، به رغم نياز اوج گيرنده اش به در آمد ارزی، چند صد هزار بشکه از سهميه توليدی خود را داوطلبانه به کشور های رقيب واگذار می کند.


بر پايه آمار «اوپک»، توليد نفت ايران از پنج ميليون و ششصد هزار بشکه در ۱۹۷۷ ميلادی به يک ميليون و پانصد هزار بشکه در ۱۹۸۰ سقوط کرد، ولی بعد از آن با آهنگی کند اما کم و بيش منظم رو به افزايش گذاشت و در سال ۲۰۰۴ ميلادی به سه ميليون و نهصد هزار بشکه در روز رسيد.



اگر آمار آخرين بولتن ماهانه «اوپک» را که در ماه نوامبر انتشار يافته ملاک قرار گيرد، افزايش توليد نفت ايران از سال ۲۰۰۴ به اين سو، متوقف شده و در اکتبر ۲۰۰۶، در پی سه ماه کاهش متوالی، به سه ميليون و هشتصد و ده هزار بشکه در روز تنزل يافته است.


اين ميزان، حدود پانصد هزار بشکه در روز کمتر است از آنچه، به گفته آقای وزيری هامانه، ايران قادر است توليد کند.



بر پايه هدف رسمی اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی، ايران قصد دارد توليد نفتش را در سال ۱۳۹۴ خورشيدی (نه سال ديگر)، به پنج ميليون و هشتصد هزار بشکه در روز برساند.


بر اساس ارزيابی منابع کارشناسی جمهوری اسلامی، برای دستيابی به اين هدف، بايد صد و پنجاه ميليارد دلار در صنايع نفتی کشور سرمايه گذاری شود.


XS
SM
MD
LG