لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

سفر رهبر چپ گرای نيکاراگوئه به تهران


محمود احمدی نژاد و دانیل اورتگا در ماناگوئه پایتخت نیکاراگوئه
محمود احمدی نژاد و دانیل اورتگا در ماناگوئه پایتخت نیکاراگوئه

دانيل اورتگا، رييس جمهوری نيکاراگوئه روز يکشنبه ۲۰ خرداد برای يک ديدار دو روزه وارد تهران شد و مورد استقبال رسمی محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی قرار گرفت.


قرار است در سفر آقای اروتگا به ايران، توافق هايی که پيشتر در جريان سفر محمود احمدی نژاد به نيکاراگوئه حاصل شده بود، نهايی شود.


محمود احمدی نژاد در سفر دی ماه گذشته خود به نيگاراگوئه، از دانيل اورتگا برای سفر به ايران دعوت کرده بود.


بر اساس گزارش منابع ایرانی، آقای اورتگا قرار است در اين سفر ديدار و گفت و گوهايی با آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، هیات رييسه مجلس شورای اسلامی و وزير امور خارجه جمهوری اسلامی داشته باشد.


محمود احمدی نژاد پيشتر گفته بود که با ارايه لايحه ای به مجلس شورای اسلامی، خواستار بخشش بدهی های پيشين نيکاراگوئه به ايران خواهد شد

موافقتنامه هايی که در سفر آمريکای لاتين آقای احمدی نژاد، ميان ايران و نيکاراگوئه امضا شد، از جمله شامل سرمايه گذاری برای تاسيس نيروگاه برق و صنايع اتومبيل سازی در نيکاراگوئه بود.


دو طرف همچنين، چند سند رسمی برای همکاری در زمينه هايی چون، کشاورزی و همکاری در برنامه های استخراج نفت، امضا کردند.


محمود احمدی نژاد پيشتر گفته بود که با ارايه لايحه ای به مجلس شورای اسلامی، خواستار بخشش بدهی های پيشين نيکاراگوئه به ايران خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری های ايران، دانيل اورتگا در فرودگاه گفته است که «وضعيت موجود در جهان به ما امکان می دهد تا بتوانيم نظم جهانی نوين را برپا کنيم که در آن رابطه ملت ها و دولت ها دموکراتيزه شود.»


محمود احمدی نژاد نيز گفته است که «جمهوری اسلامی و نيکاراگوئه دارای توانمندی ها و امکانات فراوان هستند که می توانند در اختيار هم قرار دهند و همکار يکديگر در مسير استقلال و آزادی بيشتر باشند.»


آقای احمدی نژاد دولت های چپ گرای آمريکای لاتين را به عنوان متحدان بالقوه جمهوری اسلامی در مخالفت با آمريکا به شمار می آورد.


دانيل اورتگا، از رهبران گروه چپ ساندينيست ها در نيکاراگوئه بود که با رهبری يک انقلاب مردمی در سال ۱۹۷۹، آناستازيو سوموزا، ديکتاتور نيکاراگوئه ای را که از حمايت آمريکا نيز برخوردار بود، از حکومت ساقط کرد.


آقای اورتگا بعد از سال ها دوری از قدرت، در انتخابات پيروز شد و با شعار مبارزه با فقر، رياست جمهوری خود در نيکاراگوئه را آغاز کرد.


XS
SM
MD
LG