لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

دولت پاکستان، شرط شبه نظاميان برای تسليم را رد کرد


امام مسجد لال از پیروان خود را به تسلیم فراخواند
امام مسجد لال از پیروان خود را به تسلیم فراخواند

مقام های دولت پاکستان در اوايل روز جمعه ششم ژوئيه، شرايطی را که شبه نظاميان در مسجد لال برای تسليم شدن خود تعيين کرده بودند، رد کردند.


دولت پاکستان گفته است شرط های تعيين شده از سوی شورشيان، قابل قبول نيست. یکی از این شرط ها، فراهم شدن زمینه دور شدن شورشیان از درگیری ها، بدون امکان بازداشت آنها بود.


دولت همچنين از عبدالرشيد قاضی، روحانی که در مسجد لال سنگر گرفته، خواسته است که زنان و کودکانی را که گفته می شود از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می شود، آزاد کند.


امام مسجد لال، پیروان خود را به تسلیم دعوت کرد


مولانا عبدالعزيز امام مسجد لال پاکستان، مسجد سرخ، که محل تجمع مسلمانان تندرو و افراطی است، پس از بازداشت، پيروان خود را به تسليم در برابر پليس فراخواند.


مولانا عبدالعزيز که روز چهارشنبه ۴ ژوئيه، در پوشش برقعه و در ميان گروهی از زنان بازداشت شد، پيشتر از حضور بيش از هزار طلبه در مسجد لال خبر داده بود.

امام مسجد لال همچنين گفته بود که ۱۴ تن از طلبه هايی که در مسجد حضور دارند، به کلاشنيکف مسلح هستند.


جاويد اقبال سخنگوی دولت پاکستان روز پنج شنبه ۵ ژوئيه، در جمع خبرنگاران گفت که طلاب مسجد سرخ بايد خود را تسليم کنند.


آقای اقبال گفت دو روحانی ديگری که در مسجد لال حضور دارند هيچ نرمشی از خود نشان نمی دهند و با اين حال تاکيد کرد که آنها راهی به جز تسليم ندارند.

دولت پاکستان پيشتر به طلاب اين مسجد ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا سلاح خود را زمين بگذارند و از درگير شدن با سربازان خودداری کنند و در غير اين صورت با حمله های بيشتر نيروهای دولت رو به رو شوند.


دولت پاکستان پيشتر به طلاب اين مسجد ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا سلاح خود را زمين بگذارند و از درگير شدن با سربازان خودداری کنند و در غير اين صورت با حمله های بيشتر نيروهای دولت رو به رو شوند

به گفته مقام های پاکستانی، بيش از هزار نفر در مسجد سنگر گرفته بودند.


بحران مسجد لال، به دنبال هواداری اسلامگرايان تندرو از اجرای طرح «امر به معروف و نهی از منکر» و مخالفت آن ها با قوانين عرفی، در اسلام آباد، پايتخت پاکستان، آغاز شد.


اسلامگرايان اين مسجد که تعداد زيادی شبه نظامی در اختيار دارند، همچنين ماه ها است که برای آنچه «حاکم شدن قوانين اسلامی» در پاکستان می خوانند با دولت مرکزی درگير شده اند.


اين کشمکش های طولانی مدت ميان دولت مرکزی پاکستان و جنبش اسلامی با مشی شبيه به طالبان در مسجد لال، روز سه شنبه سوم ژوئيه به خشونت کشيده شد.


درگيری ميان اسلامگرايان و دولت پاکستان

پس از درگيری های خونين روز سه شنبه ميان طلاب اين مسجد و نيروهای پليس و ارتش پاکستان، صدها سرباز و پليس مسجد لعل را محاصره کردند و در اين منطقه مقررات منع رفت و آمد به مدت ۲۴ ساعت اعلام شد.

ارتش پاکستان ۱۲ خودروی زره پوش نفربر را که به سلاح های خودکار مجهز هستند در اطراف اين مسجد مستقر کرد.


تندروهای مسجد تهديد کرده اند که عليه نيروهای دولتی، دست به عمليات انتحاری خواهند زد.


سياستمداران ليبرال پاکستان، ماه ها است که پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور را زير فشار قرار داده اند تا با حمله به اين مسجد که محل مراجعه اسلامگرايان افراطی است، به بحران پايان دهد.


بحران مسجد لال در حالی پاکستان را درگير کرده است که پرويز مشرف، رييس جمهوری اين کشور در آستانه آماده شدن برای برگزاری انتخابات رياست جمهوری و انتخابات عمومی اين کشور است و با انتقادهای اپوزيسيون و جبهه تبليغاتی مخالفانش رو به رو است.


XS
SM
MD
LG