لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۹

مرگ رهبر گروه «ابو سياف» در فيليپين تاييد شد


جسد خدافی جنجلانی، ماه پیش به دست نیروهای دولتی فیلیپین افتاد
جسد خدافی جنجلانی، ماه پیش به دست نیروهای دولتی فیلیپین افتاد

فرمانده ارتش فيليپين روز شنبه ۲۰ ژانويه گفت آزمايش DNA در مورد جسد بدست آمده در جنگل های جزيره جولو ، نشان می دهد که جسد متعلق به رهبر گروه ابو سياف» است.


به گفته فرمانده ارتش فيليپين ژنرال اسپرون Esperon، آزمايش دی اِن اِی نشان می دهد که جسدی که ماه پيش به دست نيروهای دولتی فيليپين افتاد، متعلق به خدافی جنجلانی Khaddafy Janjalani، رهبر گروه «ابو سياف» گروه بنيادگرای اسلامی فيليپين است.


افراد دستگير شده گروه ابوسياف گفتند که جنجلانی در ماه سپتامير گذشته، در يک درگيری مسلحانه با نيروهای دولتی، زخمی شده بود.


گروه بنيادگرای اسلامی ابوسياف که اعضای آن اکنون در جنگل های جزيره جولو پنهان شده اند، در سال های ۱۹۹۰ با باج گيری از طريق گروگان گرفتن توريست های خارجی شهرت يافت.


پس از ربودن وقتل يک آمريکايی در سال ۲۰۰۲ ، پليس فدرال آمريکا FBI نيز برای دستگيری جنجلانی پنج ميليون دلار جايزه تعيين کرد.


در سال های اخير، گروه ابوسياف با گروه منطقه ای «جماعه اسلاميه» که خواهان تشکيل يک دولت اسلامی در جنوب شرقی آسياست، ارتباط برقرار کرده بود.


اين گروه مسووليت شماری آدم ربايی، قتل، راهزنی دريايی و بمبگذاری در فيليپين، در ده سال اخير را به عهده دارد

اين گروه مسووليت شماری آدم ربايی، قتل، راهزنی دريايی و بمبگذاری در فيليپين، در ده سال اخير را به عهده دارد.


از جمله، گروه ابوسياف در سال ۲۰۰۴ مسووليت بمبگذاری در يک کشتی مسافربری را بعهده گرفت که در جريان آن بيش از صد تن کشته شدند.


گروه ابوسياف همچنين به برخی از بنيادگرايان اسلامی اندونزی آموزش نظامی ميداد و با شبکه تروريستی القاعده ارتباط داشت.


ارتش فيليپين، با پشتيبانی ايالات متحده، از پاييز گذشته عمليات گسترده ای را برای پايان دادن به فعاليت های خشونت بار اين گروه آغاز کرده است.


يکی ديگر از رهبران گروه ابوسياف به نام جينال انتل سالی Jainal Antel Sali، معروف به ابو سليمان، نيز روز چهارشنبه گذشته در جنگل های جزيره جولو کشته شد. اما اين به معنای پايان کار گروه ابوسياف نيست.


هنوز نزديک به چهارصد تن از اعضای اين گروه، همراه با سی تن از پيکارجويان اندونزيايی، در جنگل های جزيره جولو، واقع در ۹۵۰ کيلومتری جنوب مانيل، جا به جا می شوند.


فرماندهان نظامی فيليپينی ادعا می کنند که در حال محاصره کامل جزيره هستند.


XS
SM
MD
LG