لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

«گروگان گيری دوم»، از نگاه مطبوعات انگليسی زبان


روزنامه واشنگتن پست نيز در شماره روز شنبه خود به همين سخنان جرج بوش می پردازد و می نويسد: «يکی از مسايل اصلی در مساله گروگان گيری های اخير جمهوری اسلامی ايران، بودجه ۷۵ ميليون دلاری امريکا برای گسترش دمکراسی در ايران است
روزنامه واشنگتن پست نيز در شماره روز شنبه خود به همين سخنان جرج بوش می پردازد و می نويسد: «يکی از مسايل اصلی در مساله گروگان گيری های اخير جمهوری اسلامی ايران، بودجه ۷۵ ميليون دلاری امريکا برای گسترش دمکراسی در ايران است

نگاه مطبوعات انگلیسی زبان به بازداشت ایرانی- آمریکایی ها، تاثیر این بازداشت ها بر روابط ایران و آمریکا، و نقش تخصيص بودجه ۷۵ ميليارد دلاری دولت آمريکا برای ترويج دمکراسی در ايران در این بازداشت ها.


روزنامه فايننشال تايمز چاپ لندن به سخنان روز جمعه جورج بوش اشاره می کند که خواستار آزادی فوری و بی قيد وشرط شهروندان آمريکايی شد که در ايران به اتهام اقدام عليه امنيت ملی بازداشت و يا بازجويی شده اند.


آقای بوش از هاله اسفندياری پژوهشگر، نازی عظيما خبرنگار راديوفردا، کيان تاجبخش جامعه شناس، و علی شاکری از اعضای يک سازمان غيردولتی آمريکايی نام برد.


رييس جمهوری آمريکا همچنين خواستار اخبار و اطلاعات درباره وضعيت رابرت لوينسون مامور سابق اف بی آی شد که در اسفند ماه گذشته پس از پرواز به جزيره کيش در ايران ناپديد شده است.


به نوشته فايننشال تايمز، اگر چه مداخله جورج بوش رييس جمهوری آمريکا، مساله گروگان گيری چهره های آکادميک و روزنامه نگاران در ايران را به سطح تازه ای وارد کرده است، با اين حال ايالات متحده آمريکا سعی می کند اين مساله را از رابطه ديپلماتيک جديد ميان دو کشور که اخيرا بر سر مساله عراق و پس از تقريبا سه دهه ميان دو کشور به شکل مستقيم برقرار شد، جدا کند.


به نوشته فايننشال تايمز ايران نيز به سهم خود خواستار آزادی ۵ ايرانی شده است که در دی ماه گذشته توسط نيروهای آمريکايی در عراق بازداشت شدند.


روزنامه واشنگتن پست نيز در شماره روز شنبه خود به همين سخنان جرج بوش می پردازد و می نويسد: «يکی از مسايل اصلی در مساله گروگان گيری های اخير جمهوری اسلامی ايران، بودجه ۷۵ ميليون دلاری امريکا برای گسترش دمکراسی در ايران است که سال گذشته توسط کانداليزا رايس اعلام شد. »


به نوشته اين روزنامه، رسانه های دولتی ايران در اين باره اعلام کرده اند که بازداشت شدگان آمريکايی در راستای ايجاد انقلاب نرم گام برمی داشته اند. واشينگتن پست می نويسد بازداشت چهره های آکادميک و روزنامه نگاران آمريکايی ايرانی تبار از سوی جمهوری اسلامی ايران در زمان فعلی، درست پس از آنکه دو کشور پس از سه دهه اولين دور از مذاکرات مستقيم خود را برگزار کرده اند، عجيب به نظر می رسد.


روابط ايران و آمريکا پس از به گروگان گرفته شدن ۵۲ کارمند سفارت آمريکا در ايران در سال ۱۳۵۸ که به مدت ۴۴۴ روز به طول انجاميد، متوقف شده است.


به نوشته فايننشال تايمز آمريکايی هايی که به رغم هشدارهای دولت آمريکا قصد سفر به ايران را دارند، بايد يا از طريق اينترنت و يا با حضور در سفارت سويس، سفر خود را در وزارت امور خارجه امريکا ثبت کنند.


روزنامه آيريش تايمز نيز می نوسيد بازداشت اخير چهار آمريکايی ايرانی تبار در ايران «تنش های تازه ای را در روابط تيره میان دو کشور» ایجاد کرده است.


به نوشته ايريش تايمز، مساله گروگان گيری های اخير در ايران، تخصيص بودجه ۷۵ ميليارد دلاری دولت آمريکا برای ترويج دمکراسی در ايران را زیر سوال برده است.


لس آنجلس تايمز در همين باره به نقل از بروس ريدل عضو سابق سی آی ای و از مسوولان شورای امنيت ملی آمريکا می نويسد اين بازداشت ها، که حاکی از تمايل سياست گذاران ايرانی برای افزايش فشار بر آمريکا است، می تواند علامتی خطرناک باشد.


XS
SM
MD
LG