لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

اصلاح طلبان در پی بازگشت به صحنه سیاسی


برخی از محافظه کاران میانه رو ، از سیاستهای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی و گروه آبادگران که پشتیبان اوست، نگرانند
برخی از محافظه کاران میانه رو ، از سیاستهای محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی و گروه آبادگران که پشتیبان اوست، نگرانند

انتخابات شوراهای شهر و روستا و رقابت جناح های اصلاح گرا و محافظه کار در آن، توجه تحلیلگران و رسانه ها را به خود جلب کرده است.


اصلاح گرایان ایران که به دلیل ناکامی در ساختن جامعه ای آزادتر، بسیاری از ایرانیان را از خود نومید کردند، اکنون می کوشند با بهره گیری از انتخابات شوراها، به عرصه سیاسی بازگردند.


اما تحلیلگران می گویند محافظه کاران حاکم که از همه اهرم های قدرت در جمهوری اسلامی برخوردارند، به آسانی میدان را به رقیبانشان وا نخواهند نهاد، و اصلاح گرایان نیز پیش از هر چیز به جلب اعتماد عمومی نیاز دارند.


مرتضی حاجی، سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان به خبرگزاری رویترز گفته است «راهبرد اصلی اصلاح طلبان بازسازی پیوند شان با مردم و نظارت بر امور شهری بدون سیاسی کردن آن است».


هشت سال پیش در نخستین دور انتخابات شوراها که در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی برگزار شد، اصلاح گرایان بیشتر کرسی ها را از آن خود ساختند. اما اختلافات داخلی آنها باعث روی گردانی بسیاری از مردم از دور بعدی انتخابات در سال 1381 شد.


نتیجه چنين وضعيتی آن بود که «ائتلاف آبادگران» که وعده بازگشت به اصول انقلاب اسلامی را می داد، نخست شوراهای شهر و روستا، و سپس مجلس شورای اسلامی را زیر سلطه خود گرفت.



سعید لیلاز، تحلیل گر سیاسی به خبرگزاری رویترز می گوید: «اصلاح طلبان می خواهند به صحنه سیاسی بازگردند. انتخابات آذرماه می تواند نقطه شروع این حرکت باشد.»



به گفته محافظه کاران ایران، اصلاح گرایان پراکنده تر از آنند که بتوانند تهدیدی جدی به شمار آیند، اما صفوف محافظه کاران نیز چندان پیوسته نیست.


به نوشته رویترز، برخی از محافظه کاران میانه رو ، از سیاست های محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی و گروه آبادگران که پشتیبان اوست، نگرانند؛ با این همه، آقای احمدی نژاد هنوز در سخنرانی هایش مردم عادی را خشنود می سازد.


XS
SM
MD
LG