لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

رزمايش موشکی سپاه پاسداران در خليج فارس


رزمایش جدید، دومین رزمایش سپاه پاسداران در ماه بهمن است
رزمایش جدید، دومین رزمایش سپاه پاسداران در ماه بهمن است

يگان های موشکی نيروی هوايی و دريايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه، رزمايش دو روزه ای را در خليج فارس و دريای عمان آغاز می کنند.


رزمايش جديد در زمانی برگزار می شود که تنش ها ميان جمهوری اسلامی و آمريکا در حال افزایش است..


به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران ايسنا، اين مانور بر انجام تمرين های «رهگيری و پرتاب موشک» متمرکز خواهد بود.


خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران نوشته است که «يگان های موشکی نيروی هوايی سپاه در راستای تقويت بنيه دفاعی و عملياتی خود رزمايش «صاعقه» و يگان های موشکی نيروی دريايی در جهت افزايش توانمندی های دفاعی و حفظ آمادگی همه جانبه نيروهای عملياتی رزمايش «رعد» انجام می دهند.»


کارشناسان نظامی می گويند توان نيروی نظامی جمهوری اسلامی به هيچ وجه قابل مقايسه با توان ارتش آمريکا نيست، اما با اين حال ممکن است بتواند در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز که گلوگاه انتقال دو پنجم نفت جهان است، خرابی هايی ايجاد کند

واشنگتن می گويد می خواهد مشکلات پيرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را از طريق ديپلماسی حل کند.


با اين حال در هفته های اخير بحث احتمال حمله نظامی آمريکا به جمهوری اسلامی، بيش از پيش مطرح شده است.


آلکس وطنخواه کارشناس مسايل امنيتی موسسه اطلاعاتی جينز در آلکساندريای آمريکا به رادیو فردا می گويد اين مانور پيش از هر چيز، يک پيام سياسی دارد و مخاطب آن در وحله اول، کشورهای عربی حوزه خليج فارس هستند.


به گفته آقای وطنخواه رزمايش کنونی، می تواند سه مخاطب داشته باشد: مردم داخل کشور، کشورهای غربی و کشورهای عربی حوزه خليج فارس.


او می گويد: «به نظر نمی رسد مردم ايران مخاطب اصلی اين مانور باشند زيرا مردم می دانند که سپاه پاسداران قابليت مقابله با نيروی هوايی ارتش آمريکا را بيش از يک تا دو هفته ندارد.


غرب نيز که از قدرت نظامی ايران واهمه ای ندارد. تنها نگرانی غرب، پيامد حمله احتمالی به ايران است که منطقه درگير آن شود.»


به همين دليل به گفته اين تحليلگر جينز، منظور اصلی ايران، به احتمال قوی، ترساندن کشورهای عربی است. او به گسترش همکاری کشورهای عربی با آمريکا و نيز هشدار يحيی صفوی فرمانده سپاه پاسداران در مورد نفوذ آمريکا به اين کشورها اشاره می کند و می گويد: «اگر ايران بتواند کشورهای عربی را در باره احتمال حمله ايران به اين کشورها بترساند، آنگاه اين کشورها ممکن است به آمريکا فشار بياورند که از حمله به ايران خودداری کند.»


منظور اصلی ايران از این رزمایش، به احتمال قوی، ترساندن کشورهای عربی است
تحلیلگر موسسه اطلاعاتی جینز

آلکس وطنخواه می گويد: «مجسم کنيد که هواپيماهای آمريکايی از کشوری مثل امارات بلند شوند و به ايران حمله کنند. اين کار می تواند واکنش نامعقول ايران را شبيه واکنش صدام حسين هنگامی که مورد حمله آمريکا قرار گرفت برانگيزد.» به گفته او، حمله احتمالی ایران به کشورهای عربی، می تواند یکی از این واکنش های نامعقول باشد.


به همين دليل به گفته آقای وطنخواه، هدف از رزمايش نيروی هوايی و دريايی سپاه پاسداران، احتمالا ترساندن کشورهای عربی است.


دومین مانور سپاه پاسداران در ماه بهمن



سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاريخ دوم تا هفتم بهمن ماه به يک مانور پنج روزه در اطراف شهرستان گرمسار آغاز کرد. در اين مانور موشک های با برد کوتاه و متوسط آزمايش شدند.


مانور پنج روزه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوايل بهمن ماه، اولين مانور پس تصويب قطعنامه تحريم شورای امنيت سازمان ملل در ۲۳ دسامبر، دوم دی ماه بود که بر اساس آن فروش هر گونه مواد و تکنولوژی که می تواند در برنامه توليد موشک يا هسته ای مورد استفاده قرار گيرد به ايران ممنوع و دارايی های خارجی ۱۰ شرکت بزرگ و شهروند ايرانی مسدود شد.


به نظر نمی رسد مردم ايران مخاطب اصلی اين مانور باشند زيرا مردم می دانند که سپاه پاسداران قابليت مقابله با نيروی هوايی ارتش آمريکا را بيش از يک تا دو هفته ندارد
آلکس وطنخواه


در اين مانور موشک های فجر ۵ و زَلزال در اين مانور آزمايش شدند. فجر ۵ و زلزال هر دو از موشک هايی با برد کوتاه هستند.


موشک های زلزال و فجر پنج ادوات نظامی توليد جمهوری اسلامی ايران در اوايل سال ۲۰۰۶ هستند. فجر پنج دارای سکوی متحرک بوده و برای اهداف زمينی کاربرد دارد و برد آن ۷۵ کيلومتر است.


سال گذشته جمهوری اسلامی در پی بالا گرفتن تنش ها با کشورهای اروپايی و امريکا بر سر برنامه هسته ای اش، دست به انجام سه مانور نظامی گسترده زد.


در ماه آبان جمهوری اسلامی چندين موشک از جمله موشک شهاب ۳ را آزمايش کرد. گفته می شود برد اين موشک بردی تا کشور اسراييل دارد. جمهوری اسلامی هدف از اين رزمايش را توقف نقش قدرت های جهان در منطقه خليج فارس ذکر کرده بود.


کارشناسان نظامی درباره رزمایش کنونی می گويند توان نيروی نظامی جمهوری اسلامی به هيچ وجه قابل مقايسه با توان ارتش آمريکا نيست، اما با اين حال ممکن است بتواند در منطقه خليج فارس و تنگه هرمز که گلوگاه انتقال دو پنجم نفت جهان است، خرابی هايی ايجاد کند.


XS
SM
MD
LG