لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

رايس اظهارات ضد اسراییلی احمدی نژاد را محکوم کرد


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید رییس جمهوری اسلامی، وضع ایران را خراب تر می کند
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید رییس جمهوری اسلامی، وضع ایران را خراب تر می کند

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، در واکنش به اظهارات روز يکشنبه محمود احمدی نژاد که گفته بود شمارش معکوس نابودی اسراييل آغاز شده است، گفت رييس جمهوری ايران برای کشورش چاه عميق تری می کند.


خانم رايس در هواپيمايی سخن می گفت که او را به مقصد پاناما سيتی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان کشورهای آمريکايی می برد.


به گفته يک مقام اسراييلی، هيئتی از اين کشور در اين هفته در واشنگتن با مقام های آمريکايی، از جمله خانم رايس، گفت و گوهايی به ويژه درباره ايران و سوريه خواهد داشت.


سرپرست اين هيئت شائول مفاظ وزير راه و ترابری اسراييل خواهد بود. به گفته سخنگوی وزير راه و ترابری اسراییل، آقای مفاظ پيش از مذاکرات راهبردی روز پنج شنبه، با کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا ديدار خواهد کرد.

واکنش فرانسه و اسپانيا به اظهارات ضد اسراييلی احمدی نژاد


فرانسه و اسپانيا روز دوشنبه ۴ ژوئن، سخنان محمود احمدی نژاد را که گفته بود جنگ سال گذشته اسراييل با حزب الله لبنان «شمارش معکوس»، برای نابودی اسراييل آغاز کرد، به شدت محکوم کردند.


برنارد کوشننر وزير امور خارجه فرانسه، اين سخنان را «غير قابل قبول» خواند و گفت اين اظهارات با تلاش ايران برای تبديل شدن به يک بازيگر مهم در منطقه، همخوانی ندارد.


آقای کوشنر در بيانيه خود گفته است: «اين سخنان، اگر به راستی ابراز شده باشد، غير قابل قبول است و من به شديدترين وجهی آن را محکوم می کنم.» به گفته وی، حق موجوديت اسراييل، را نمی توان زير سوال برد.


در همين حال وزير امور خارجه اسپانيا ضمن تقبيح سخنان محمود احمدی نژاد، از احضار سفير جمهوری اسلامی ايران خبر داد.


ميگل آنخل موراتينوس، وزير امور خارجه اسپانيا گفت: «اين مساله غير قابل قبول است که رييس جمهوری عضوی از جامعه جهانی، اينگونه سخنانی را ابراز کند.»


اين مساله غير قابل قبول است که رييس جمهوری عضوی از جامعه جهانی، اينگونه سخنانی را ابراز کند
وزير امور خارجه اسپانيا

او گفت هدف از احضار سفير جمهوری اسلامی، رد کامل اينگونه اظهارات و مخالفت شديد با آن است.

به گفته وی، اسپانيا مناسبات خوبی با ايران دارد، اما واکنش کشوری مانند اسپانيا، اتحاديه اروپا و جامعه جهانی به چنين اظهاراتی بايد به طور مطلق و صريح، قاطعانه باشد.


محمود احمدی نژاد: اسراييل به زودی نابود می شود


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی روز يکشنبه ۳ ژوئن گفت که جهان «به زودی» شاهد نابودی کشور اسراييل خواهد بود.


آقای احمدی نژاد که در جمع ميهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم هيجدهمين سال درگذشت آيت الله خمينی سخنرانی می کرد، با اشاره به اوضاع بحران های مناطق فلسطينی، لبنان و عراق گفت: «احيای روحيه خودباوری در ملت ايران، سرمشق ملت های اين کشورها شد و امروز شاهد هستيم که ملت لبنان، راه خود را شناخته و برای اولين بار پس از ۶۰ سال هيمنه رژيم اشغالگر را فرو ريخت و کليد شمارش معکوس نابودی رژيم صهيونيستی را زد.»


«رژيم اشغالگر» يا «رژيم صهيونيستی»، از عنوان هايی هستند که مقام های جمهوری اسلامی ايران از آنها به جای نام کشور اسراييل استفاده می کنند.


محمود احمدی نژاد در حالی از «نابودی» اسراييل حرف می زند که هفته گذشته، محمد صادق لاريجانی، از شخصيت های با نفوذ جمهوری اسلامی ايران، گفته بود که رييس جمهوری ايران هرگز جايی نگفته است که اسراييل بايد نابود شود.

همزمان، منوچهر متکی وزير امور خارجه ايران نيز درباره سخنان جنجال آفرين آقای احمدی نژاد، به خبرنگاران خارجی گفته بود: «هر بچه دبستانی می داند که نمی توان کشوری را از روی نفشه جهان حذف کرد.»


آقای متکی بعدا گفت که منظور او از کشوری که نابود نمی شود، «فلسطين» بوده است
محمود احمدی نژاد، روز يکشنبه، بار ديگر مواضع قديمی درباره اسراييل را تکرار کرد و گفت: «به فضل خدا، در آينده نزديک شاهد نابودی رژيم فاسد اشغالگر خواهيم بود.»


XS
SM
MD
LG