لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

لاوروف: ایران یک تهدید موشکی نیست


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه

مسکو می گويد برخلاف توجيهی که آمريکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا ارايه می کند، تهدیدی از جانب موشک های جمهوری اسلامی نمی بيند.


سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه ۲۰ ژوئن در تهران، پس از نشست وزيران امور خارجه پنج کشور ساحلی دريای خزر گفت که از جانب ايران و موشک های بالستيک اين کشور، هيچ تهديدی نمی بیند.


آقای لاوروف گفت: «برای ما قابل درک نيست که چگونه برای استقرار سيستم ضد موشک آمريکا، بتوان خطر ايران را به عنوان يک توجيه مطرح کرد.»


کنفرانس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران

او گفت اگر آمريکايی ها چنين نگرانی دارند، با پيشنهاد پوتين مبنی بر استفاده آمریکا از پايگاه رادار در شهر قبله در جمهوری آذربايجان، می توان اين نگرانی را رفع کرد.


آمريکا گفته است که پيشنهاد روسيه را بررسی می کند. اما رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا به اين مساله اشاره کرده که استفاده از پايگاه رادار قبله، مانعی بر سر راه استقرار سپر دفاع موشکی اروپا تخواهد بود.


موشک های شهاب- ۳ ايران، نسخه پيشرفته ای از موشک «نودونگ» کره شمالی است که بين ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کيلومتر برد دارد و بخش هايی از خاورميانه، از جمله اسراييل، و نيز اروپا در برد آن قرار دارد. اين موشک توانايی حمل يک کلاهک اتمی به وزن ۵۰۰ تا ۶۵۰ کيلوگرم را دارد.


ايالات متحده آمريکا، از آنچه جاه طلبی نظامی ايران در منطقه می خواند و به ويژه پس از اظهارات ضد اسراييلی محمود احمدی نژاد درباره «محو اسراييل از روی نقشه جهان»، ابراز نگرانی می کند.


آمادگی آذربایجان، نگرانی ارمنستان


موشک شهاب- ۳، تا ۲۰۰۰ کيلومتر برد دارد

در همين حال خبرگزاری روسی اينترفکس از ابراز آمادگی وزيران دفاع روسيه و جمهوری آذربايجان برای ميزبانی بخشی از سيستم دفاع موشکی آمريکا، ابراز آمادگی کرده اند.


اما ارمنستان، پيشنهاد پوتين به آمريکا، برای استفاده از پايگاه رادار قبله در آذربايجان را عاملی برای دامن زدن به تنش های موجود در منطقه قفقاز ارزيابی کرده است.


واردان اسکانيان وزير امور خارجه ارمنستان گفته است که ميزبانی ضد موشکی در اروپا، مساله ای است مربوط به روسيه، اروپا و آمريکا. به گفته وی، اما هنگامی که پای آذربايجان به ميان کشيده می شود، «چون به منطقه ما مربوط می شود، مايه نگرانی ما هم هست.»


ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، در پايان اجلاس سران گروه هشت در آلمان گفت که کشورش آماده شراکت در کسب اطلاعات نظامی از ايستگاه رادار در جمهوری آذربايجان است. او گفت اين موضوع را در مذاکره با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، مطرح کرده است، و افزود: «اين رادار به طور کامل، منطقه ای را که سبب نگرانی همکاران آمريکايی است، تحت پوشش قرار می دهد.»


رييس جمهوری روسيه در مذاکراتش با همتای آمريکايی خود پيشنهاد کرده بود که جای ايجاد سيستم دفاع موشکی در اروپای شرقی، از ايستگاه رادار قبله در جمهوری آذربايجان، استفاده کند.


XS
SM
MD
LG