لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

جمع بندی کنفرانس شرم الشیخ درباره عراق


نشست شرم الشیخ درباره عراق، در دوم ماه مه آغاز شد
نشست شرم الشیخ درباره عراق، در دوم ماه مه آغاز شد

ديويد ساترفيلد مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در عراق، روز سه شنبه ۸ ماه مه در واشنگتن، در جمع معدودی از خبرنگاران، دستاورد کنفرانس بين المللی امنيتی عراق در شرم الشيخ را تشريح کرد.


آقای ساترفيلد که پيش از تشکيل اين کنفرانس از سوی دولت متبوع خود به خاور ميانه سفرکرده بود، در اين ميز گرد خبری در واشنگتن و در ديدار با نمايندگان رسانه ها، به پرسش ها درباره موضوع مذاکره ميان آمريکا با ايران و سوريه نيز پاسخ گفت.

آقای ساترفيلد گفت که واشنگتن منتظر گام های بعدی در زمينه موضوع مذاکره با ايران و سوريه است.


مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در عراق گفت هر گونه مذاکره ای با دو دولت همسايه عراق يعنی ايران و سوريه در آينده، تنها در چارچوب مسايل مربوط به عراق خواهد بود

او گفت: «هر گونه گفت و گويی با دو دولت همسايه عراق يعنی ايران و سوريه در آينده، تنها در چارچوب مسايل مربوط به عراق خواهد بود و بس.»


مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در عراق، افزود: « البته ما اميدواريم بتوان ارتباط مثبتی را در اين زمينه دنبال کرد. اين ارتباط تنها و به طور کامل بر مساله عراق و اينکه چه راه هايی برای کمک به عراقی با ثبات، مرفه و امن می توان پی گيری کرد، خواهد بود.»


آقای ساترفيلد از نتيجه کار دو جلسه ای که در سطح وزيران کشورهای شرکت کننده در کنفرانس شرم الشيخ برگزار شد، ابراز رضايت کرد.


در کنفرانس مربوط به مسايل اقتصادی عراق که در روز سوم ماه مه برگزار شد، نمايندگان کشورهای عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، کشورهای صنعتی موسوم به گروه هشت و اتحاديه اروپا نيز شرکت داشتند.


به گفته آقای ساترفيلد، تمرکز کنفرانس بر اين نکته بود که چگونه می توان عراق را از جهت پيشرفت های اقتصادی و امنيتی به جلو پيش برد و اين که کشورهای منطقه و جامعه جهانی به اين پيشرفت ها چگونه واکنش نشان می دهند.


مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در عراق به آنچه او «نگرانی موجود در منطقه درباره توسعه طلبی جاه طلبانه رژيم ايران» خواند اشاره کرد و گفت اين توسعه طلبی، از مرزهای عراق فراتر می رود

در پاسخ به پرسش راديو فردا که آيا تمرکز کنفرانس بيشتر بر مساله امنيتی بود يا اقتصادی، آقای ساترفيلد گفت هر دو مساله مورد توجه قرار داشت و به جلسه های مختلفی که وضعيت اقتصادی و امنيتی عراق بررسی شد، اشاره کرد.


مشاور ارشد وزير امور خارجه آمريکا در عراق به آنچه او «نگرانی موجود در منطقه درباره توسعه طلبی جاه طلبانه رژيم ايران» خواند اشاره کرد و گفت اين توسعه طلبی، از مرزهای عراق فراتر می رود.


در پاسخ به پرسش راديو فردا درباره آنچه «هدف دوگانه جمهوری اسلامی در کمک اقتصادی به عراق از يک سو و حمايت از شورشيان اين کشور از سوی ديگر» توصيف می شود، آقای ساترفيلد گفت: « شما را به چالش می طلبم که این پرسش را با دولت جمهوری اسلامی در ميان بگذارید.»


او همچنين بر اهميت پايان يافتن خشونت ها در عراق و تاثير آن بر ثبات و صلح منطقه تاکيد کرد.


XS
SM
MD
LG