لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

شمارش معکوس برای پايان مهلت قطعنامه


گرگوری شولتی سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی
گرگوری شولتی سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

با نزديک شدن مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت به ايران برای تعليق غنی سازی اورانيوم، سفير آمريکا در آژانس می گويد احتمالا گزارش البرادعی از نقض گسترده تعهدات بين المللی توسط ايران خبر خواهد داد.


گریگوری شولتی سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در سخنرانی خود در مونيخ آلمان، به تاريخ ۲۱ فوريه که قرار است محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش خود را در باره ميزان همکاری ايران با قطعنامه ۱۷۳۷ ارايه دهد اشاره کرد و گفت به احتمال زياد، محتوی گزارش آقای البرادعی، شبيه گزارش ماه نوامبر گذشته او خواهد بود. بدين معنی که پس از ۳ سال فعاليت مستمر، هنوز آژانس نمی تواند «با قاطعيت بگويد که طبيعت فعاليت های هسته ای ايران، صلح آميز است.»


«گزارش جديد البرادعی، از نقض تعهدات ايران سخن خواهد گفت»


آقای شولتی با اشاره به برنامه توليد و نصب ۳۰۰۰ سانتريفوژ در تاسيسات نطنز گفت اگر اين سانتريفوژها به مرحله عملی برسند، آنگاه ايران قادر خواهد بود غنی سازی را در نقاطی پنهان از چشم آژانس به راه بيندازد.


ایران می گوید در نظر دارد تولید واحد سه هزارتایی سانتریفوژ در تاسیسات نطنز را آغاز کند

گریگوری شولتی افزود سفير ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی اخيرا گفته است «سانتريفوژ را می توان در مکانی به کوچکی يک آپارتمان هم به راه انداخت.»


او در بخشی از سخنان خود گفت رهبری ايران به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل نکرده است و احتمالا محمد البرادعی در گزارش خود، از «نقض گسترده تعهدات بين المللی ايران» سخن خواهد گفت.


آقای شولتی بر اهميت ديپلماسی برای متقاعد کردن جمهوری اسلامی به دست برداشتن از برنامه غنی سازی اورانيوم اشاره کرد و گفت تحريم ها تاثير خود را نشان خواهند داد.


او همچنين گفت با توجه به نارسايی ها و مشکلات موجود در کشور، مردم ايران نارضايتی خود را از عملکرد دولت بلند تر و رساتر اعلام خواهند کرد.


رهبری ايران يک انتخاب در پيش رو دارد يا همانطور که رييس جمهوری با سرکشی گفته است، غنی سازی را در مقياس گسترده شروع کند و يا اينکه در دهه فجر دستاوردهای هسته ای کشور را بزرگ بدارد و سپس آن بخش از اين فعاليت ها را که موجب نگرانی جهانی است، به حال تعليق در آورد
گریگوری شولتی

گریگوری شولتی در پايان گفت رهبری ايران يک انتخاب هم پيش رو دارد: « يا همانطور که رييس جمهوری با سرکشی گفته است، غنی سازی را در مقياس گسترده شروع کند و يا اينکه در دهه فجر دستاوردهای هسته ای کشور را بزرگ بدارد و سپس آن بخش از اين فعاليت ها را که موجب نگرانی جامعه جهانی است، به حال تعليق در آورد.»


باز هم مذاکره


در همين حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايرنا از قول علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و سرپرست هيات مذاکره کننده هسته ای نقل کرده است که در نظر دارد در جریان کنفرانس امنیتی آلمان با مقام های غربی در باره برنامه هسته ای ايران مذاکره کند.


علی لارجانی می گوید در جریان کنفرانس آلمان، با مقام های اروپایی مذاکره خواهد کرد

آقای لاريجانی نگفته است با چه کسانی به طور مشخص مذاکره خواهد کرد. در کنفرانس مونيخ که از نهم تا يازدهم فوريه برگزار می شود، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ولاديمير پوتين رييس جمهوری روسيه و خاوير سولانا مسئول سیاست خارجی اتحاديه اروپا و رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نيز شرکت دارند.


اولمرت- بکت و برنامه هسته ای ايران


در همين حال اهود اولمرت نخست وزير اسراييل، روز چهارشنبه در گفت و گو با مارگارت بکت وزير امور خارجه بريتانيا، از رهبران جهان خواست که تحريم های بيشتری را عليه ايران اعمال کنند و حتی اگر لازم باشد خارج از شورای امنيت سازمان ملل متحد اين کار را انجام دهند.


خانم بکت نيز با ضرورت اعمال تحريم ها عليه ايران، ابراز «موافقت کامل» کرد.


بانک سوخت هسته ای راه حل مشکل؟


تام لانتوس نماينده دمکرات کنگره آمريکا روز چهارشنبه لايحه ای را به مجلس نمايندگان آمريکا ارايه کرد که به ايالات متحده آمريکا اجازه می دهد در ايجاد يک بانک سوخت هسته ای جهانی مشارکت کند.


آقای لانتوس در اين رابطه گفت يک چنين بانکی تضمينی خواهد بود برای اينکه همه کشورها به تعهدات منع گسترش تسليحات هسته ای خود عمل کنند و سوخت هسته ای خود را بدون نياز به داشتن تجهيزات توليد سوخت، فراهم کنند.


کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، ايده بانک سوخت هسته ای را «ايده بسيار مثبتی» توصيف کرد.


تام لانتوس در بخشی از سخنان خود گفت: «اگر برنامه هسته ای ايران به راستی صلح آميز باشد، تهران بايد از بانک سوخت هسته ای استقبال کند.»


XS
SM
MD
LG