لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

تعلیق دوگانه، تنها راه برون رفت از بحران هسته ای ایران


گریگوری شولتی سفیر آمریکا در آژآنس بین المللی انرژی اتمی
گریگوری شولتی سفیر آمریکا در آژآنس بین المللی انرژی اتمی

مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش خود از گسترش غنی سازی اورانيوم در ايران، به رغم خواست قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق همه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم اين کشور سخن، گفته است.


مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين گزارش همچنين از کاهش امکان بررسی جوانب ناشناخته برنامه هسته ای ايران نام برده است.


ايران گزارش محمد البرادعی را که پس از پايان مهلت ۶۰ روزه شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران برای تعليق همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم انتشار يافت، مثبت ارزيابی کرده است.


شورای امنيت، از «تعليق دوگانه» سخن به ميان آورده است. اين بدين معنی است که اگر ايران فعاليت های مورد نگرانی را تعليق کند، آنگاه شورای امنيت هم تحريم های موجود علیه ایران را لغو می کند
گریگوری شولتی

علی اصغر سلطانيه سفير جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه، گزارش آقای البرادعی را «فاقد اطلاعات تازه» خواند و گفت که اين گزارش «نشان می دهد ايران به سمت فعاليت نطامی» منحرف نشده است.


مصاحبه راديو فردا با سفير آمريکا در آژانس بين المللی انرژی اتمی:


علی اصغر سلطانيه سفير جمهوری اسلامی در آژانس بين المللی انرژی گفته است گزارش آقای البرادعی نشان می دهد که قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد، «غير منطقی» بوده اند. نظر شما در اين باره چيست؟


احتمالا آقای سلطانيه، گزارش متفاوتی از آنچه همه ما در وين خوانده ايم، مشاهده کرده است. گزارشی که او خوانده، حتما از آنچه در شورای امنيت خوانده خواهد شد نيز متفاوت خواهد بود.


گزارش آقای البرادعی کاملا واضح بود و در آن آمده که به علت عدم همکاری کامل ايران با آژانس، آقای البرادعی نمی تواند با اطمينان از «ماهيت صلح آميز برنامه هسته ای ايران» سخن بگويد.


يکی از مسايلی که آقای البرادعی به ما گفته اين است که درک برنامه هسته ای ايران، بيش از پيش مشکل تر می شود، زيرا ايران از ارايه اطلاعات لازم خودداری می کند.


گزارش همچنين حاکی است که ايران از بازرسی از تاسيسات هسته ای آب سبک اراک جلوگيری می کند و به نصب و راه اندازی سانتريفوژها ادامه می دهد. اين نقض سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد است.
بر خلاف اطمينانی که آقای سلطانيه به مردم ايران می دهد که همه چيز خوب است، رهبری ايران، مردم را بيش از پيش به انزوا می برد.


خبرگزاری ها روز چهارشنبه ۲۳ مه، از اعتراض برخی از کشورها از جمله ايالات متحده آمريکا و کشورهای اروپايی به اظهارات اخير آقای البرادعی خبر دادند.


آقای االبرادعی روز پنج شنبه، برداشت ها از اظهارات خود در اين زمينه که ايران به «دانش غنی سازی دست يافته» و برای متوقف کردن ايران دير شده را «سوءتفاهم» خواند و گفت منظور او تنها تاکيد بر اين نکته بوده که جلوگيری از رسيدن ايران به مرحله غنی سازی اورانيوم در «مقياس انبوه» تا چه اندازه مهم است.


آيا ديدار روز چهارشنبه شما با آقای البرادعی در همين زمينه بود؟


آنچه امروز آقای البرادعی در لوکزامبورگ گفت اين است که ايران بايد به خواست های جامعه جهانی، يعنی تعليق همه فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم، عمل کند.


اين درخواست سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز هست. شورای امنيت، با توانايی محدود غنی سازی ايران موافقت نخواهد کرد. شورای امنيت به روشنی گفته است که فعاليت هايی از جمله غنی سازی اورانيوم، برای يک برنامه غير نظامی هسته ای ضروری نيست و تنها برای توليد سلاح هسته ای به کار می رود.


با تعليق اين فعاليت ها، اعتماد لازم جامعه جهانی به ايران، برقرار می شود و راه را برای مذاکره درباره بسته مشوق های پيشنهادی غرب به ايران، هموار می سازد.


در چه شرايطی ممکن است بخشی از فن آوری غنی سازی اورانيوم توسط ايران پذيرفته شود؟

شورای امنيت سازمان ملل متحد گفته است که ايران بايد همه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق در آورد.


پس از تعليق اين فعاليت ها است که می توان درباره گام های بعدی و اطمينان يافتن از اينکه فعاليت های هسته ای ايران صلح آميز است، مذاکره کرد.


شورای امنيت، از «تعليق دوگانه» سخن به ميان آورده است. اين بدين معنی است که اگر ايران فعاليت های مورد نگرانی را تعليق کند، آنگاه شورای امنيت هم تحريم های موجود علیه ایران را لغو می کند. اما گزارش آقای البرادعی حاکی است که ايران غنی سازی را تعليق نکرده و بنا بر اين شورای امنيت قطعنامه سوم را عليه ايران اعمال خواهد کرد.


قضاوت ما اين است که زودترين زمانی که ايران می تواند به سلاح هسته ای دست يابد، در دهه آينده است. اين نکته، برای ديپلماسی، به اندازه کافی زمان باقی می گذارد
سفیر آمریکا در آژآنس

با اين حال پيشنهاد هنوز به قوت خود باقی است. آقای سولانا هنوز از سوی اتحاديه اروپا، روسيه، چين و آمريکا اختيار دارد که برای از سر گيری مذاکرات تلاش کند. ما اميدواريم که رهبری ايران شيوه محاسبه خود را تغيير دهد، به منافع مردم ايران بينديشد، فعاليت های هسته ای را تعليق کند و با آژانس همکاری کند.


محمد البرادعی روز پنج شنبه با استناد به اطلاعات موجود از جمله از سوی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا سی آی اِی، گفت که ايران، اگر قصد توليد سلاح هسته ای داشته باشد، بين ۳-۸ سال برای توليد سلاح هسته ای زمان لازم دارد. ارزيابی شما چيست؟


قضاوت ما اين است که زودترين زمانی که ايران می تواند به سلاح هسته ای دست يابد، در دهه آينده است. اين نکته، برای ديپلماسی، به اندازه کافی زمان باقی می گذارد.


بله برای ديپلماسی وقت هست. ما هم مايل به يافتن يک راه حل ديپلماتيک هستيم، اما اين به رهبری تهران بستگی دارد.


آنها بايد به اين نتيجه برسند که کشور بزرگ ايران با تاريخی غنی و نقش مهمی در خاورميانه، با دنبال نکردن سلاح هسته ای، در وضع مناسب تری قرار خواهد داشت.


سلاح هسته ای، امنيت ايران را بهتر نخواهد کرد. سلاح هسته ای تنها به مسابقه تسليحاتی در خاورميانه دامن خواهد زد. اين کار به ضرر همه، از جمله مردم ايران است و ما اميدوار هستيم که به خاطر جامعه جهانی و به خاطر مردم ايران، رهبری ايران، تصميم درست را اتخاذ کند.


XS
SM
MD
LG