لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

پیشنیه علی شاکری؛ ایرانی- آمریکایی بازداشت شده


در وب سايت دانشگاه اروين، علی شاکری به عنوان «يک فعال سياسی ايرانی آمريکايی که خواهان دمکراسی در ايران و صلح درجهان است» معرفی شده است.
در وب سايت دانشگاه اروين، علی شاکری به عنوان «يک فعال سياسی ايرانی آمريکايی که خواهان دمکراسی در ايران و صلح درجهان است» معرفی شده است.

علی شاکری عضو ايرانی شورای «ابتکار شهروندان برای صلح» در دانشگاه اروين در جنوب کاليفرنيا که چندی پيش برای ديدار از مادر بيمار خود به ايران سفر کرد، در ايران بازداشت و به محل نامعلومی برده شده است.


علی شاکری ضمن اداره يک شرکت موفق تجاری، درطول سال ها فعاليت اجتماعی و سياسی در جنوب کاليفرنيا، به عنوان سخنگوی انجمن مدافع دمکراسی در ايران و در چند سال اخير به عنوان يکی از پايه گذاران شورای «ابتکار شهروندان برای صلح»، يک سازمان جويای صلح وابسته به دانشگاه اروين فعاليت داشته است.


آقای شاکری بارها به ايران سفرکرده و در دوران انتخاباتی که منجر به پيروزی جنبش دوم خرداد و رسيدن محمد خاتمی به مقام رياست جمهوری ايران شد، او در کاليفرنيای جنوبی اقدام به ايجاد حوزه های انتخاباتی برای رای گيری از شهروندان ايرانی تبار کرد.


در دوران انتخاباتی که منجر به پيروزی جنبش دوم خرداد و رسيدن محمد خاتمی به مقام رياست جمهوری ايران شد، علی شاکری در کاليفرنيای جنوبی اقدام به ايجاد حوزه های انتخاباتی برای رای گيری از شهروندان ايرانی تبار کرد

علی شاکری که به خاطر رفتار ديپلماتيک اما دوستانه و صميمی، مورد علاقه دوستان و همکاران خود در دانشگاه اروين است، در ماه مارس گذشته به تهران سفر کرد تا از مادر بيمار خود ديدن کند.


اخيرا در جلسه سخنرانی جيمی کارتر، رییس جمهوری پيشين آمريکا در دانشگاه ارواين، که «سازمان ابتکار شهروندان برای صلح» از جمله آقای شاکری از ترتيب دهندگان آن بودند، اين همکاران متوجه غيبت او شدند.


سازمان ديده بان حقوق بشر اين هفته اعلام کرد که آقای شاکری، ۵۹ ساله احتمالا در فرودگاه تهران بازداشت شده و هم اکنون در مکان نامشخصی مورد بازجويی قرار دارد.


آقای علی شاکری که قرار بود روز ۱۳ ماه می بيش از ده روز پيش از ايران به اروپا پرواز کند، موفق به اين پرواز نشد. در اين فاصله بليت هواپيمای او باطل و وسائل شخصی وی نيز از شرکت هواپيمايی بازپس گرفته شد.


جان گراهام يکی از همکاران آقای شاکری در دانشگاه ارواين، «خاموش کردن صدای صلح خواهانه آقای شاکری» را « فاجعه» خواند.


مقام های دولت جمهوری اسلامی ايران تا کنون از توضيح در اين مورد و اعلام محل بازداشت علی شاکری خودداری کرده اند و اين موضوع به شدت موجب نگرانی دوستان و اعضای خانواده شاکری از جمله همسر و دو فرزند او شده است.


يکی از دوستان آقای علی شاکری و سردبير نشريه پيام آشنا در جنوب کاليفرنيا به خبرنگاران گفت: « با نگاهی به تاريخ جمهوری اسلامی در ۲۵ سال گذشته، متوجه می شويد که هرکسی که صدايی داشته باشد به زندان می افتد و ناپديد و يا کشته می شود.»


او افزود: «در حال حاضر ما اميدواريم و دعا می کنيم تا علی شاکری به سلامت به نزد عزيزانش بازگردد.»


در وب سايت دانشگاه اروين، علی شاکری به عنوان «يک فعال سياسی ايرانی آمريکايی که خواهان دمکراسی در ايران و صلح درجهان است» معرفی شده است.


XS
SM
MD
LG