لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۹

سولانا: ايران در طول مذاکره، غنی سازی را متوقف کند


خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید وضع پرونده هسته ای ایران بسیار دشوار است
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید وضع پرونده هسته ای ایران بسیار دشوار است

خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روز دوشنبه ۷ ماه مه، با اشاره به وضعیت پرونده هسته ای ایران گفت: «وضعيت بسيار دشواری است. انتظار ما از ايران اين است که تا زمانی که مذاکرات جريان دارد، فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد.»


خاوير سولانا افزود که مذاکرات او و علی لاريجانی دبير شورايعالی امنيت ملی ايران و مسئول تيم مذاکره کننده هسته ای، ادامه خواهد يافت «تا ببينيم آيا می شود به پيشرفتی دست يافت يا نه».


انتظار ما از ايران اين است که تا زمانی که مذاکرات جريان دارد، فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد
خاویر سولانا

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که در پارلمان اروپا سخن می گفت افزود: «آنها (جمهوری اسلامی) روند غنی سازی را ادامه ندهند...و ما تحريم های خود در نيويورک را متوقف خواهيم کرد.»


متکی: تعليق غنی سازی خط قرمز ماست


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه در سوئد بار ديگر تعليق غنی سازی اورانيوم را رد کرد و آن را «خط قرمز» جمهوری اسلامی دانست.


آقای متکی که برای ديدار از سوئد به اين کشور سفر کرده است در يک کنفرانس خبری اين مطلب را اعلام کرد و گفت که « تعليق غنی سازی اورانيوم خط قرمز ايران است و اين مسئله در دستور کار ما نيست.»


اظهارات آقای متکی در پاسخ به سوالی مطرح شد که يکی از خبرنگاران درباره طرح موسوم به طرح سوئيس مطرح کرد.


منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید غنی سازی «خط قرمز» است

براساس طرحی که ايران می گويد از سوئيس دريافت کرده، تعليق همزمان غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی و متوقف شدن تحريم های سازمان ملل عليه تهران مطرح شده است.
به گفته آقای متکی، به جز اين بخش از طرح سوئيس، اجرای بقيه بخش های آن امکان پذير است.


مذاکرات لاريجانی سولانا در ترکيه


در ماه آوريل خاوير سولانا و علی لاريجانی سرپرست تيم مذاکرات هسته ای ايران در آنکارا، درباره بحران هسته ای ايران گفت وگو و مذاکره کردند.


آقای سولانا اين مذاکرات را «خوب» توصيف کرد اما هشدار داد که نمی توان از اين گفت وگوها انتظار معجزه داشت. با اين حال به گفته وی، دو طرف برای پيشرفت مذاکرات تلاش می کنند.


گفت و گوهای ميان خاوير سولانا و علی لاريجانی، از پشتيبانی ايالات متحده آمريکا برخوردار است.


اوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا چندی پيش آمريکا را فراخواند که «يک کانال ارتباطی» مستقيم برای گفت و گو با ايران بر سر مسايل گوناگون از جمله مساله هسته ای ايجاد کند.


نيکلاس برنز، يک مقام بلند پايه وزارت امور خارجه آمريکا هفته گذشته در سخنرانی خود در موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک در لندن، از کاربرد «ديپلماسی خلاق» سخن گفت و افزود ديدار خاوير سولانا با علی لاريجانی با اين هدف صورت گرفته که «بدانيم آيا راهی برای تشويق ايران به بازگشتن به ميز مذاکرات، به عنوان يک شريک برابر، وجود دارد يا نه.»


نیکلاس برنز مقام وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا گفت ديدار خاوير سولانا با علی لاريجانی با اين هدف صورت گرفته که «بدانيم آيا راهی برای تشويق ايران به بازگشتن به ميز مذاکرات، به عنوان يک شريک برابر، وجود دارد يا نه»

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی دو قطعنامه از ايران خواست که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، مکمل قطعنامه ۱۷۳۷ است که در دسامبر ۲۰۰۶، دوم دی ۱۳۸۵، به تصويب رسيد.


اين قطعنامه نيز به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده تا فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.


اعتراض ايرانيان به سفر متکی


دومين روز از ديدار متکی از سوئد با اعتراض ايرانيان مقيم سوئد روبرو شد و براساس گزارش خبرگزاری ها، روز دوشنبه دهها نفر به سفر وی اعتراض کردند.


ايرانيان معترض که بيشتر آنها در سوئد به حالت تبعيد به سر می برند جمهوری اسلامی را به نقص حقوق بشر متهم کرده و از دولت سوئد خواسته اند تا روابط ديپلماتيک با تهران را به حالت تعليق درآورد.


گروه های مدافع آزادی مطبوعات در اين کشور اسکانديناويايی از دولت سوئد خواسته اند تا از اين سفر برای ارسال پيام قوی معترضين عليه محدوديت های آزادی بيان در ايران استفاده کند.


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی برای ديدار از چند کشور اسکانديناوی روز يکشنبه وارد سوئد شد و قرار است تا با معاون نخست وزير و زير امور خارجه سوئد مذاکراتی داشته باشد. براساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است نخست وزير سوئد حاضر به ديدار با منوچهر متکی نشده است.


اين خبرگزاری علت اين امر را به مثابه « انتقاد سياسی از ايران» اعلام کرده است. بررسی موضوع هسته ای و افزايش مبادلات بازرگانی از جمله اهداف سفر آقای متکی به استکهلم عنوان شده است.


وزير امور خارجه جمهوری اسلامی قرار است پس از ديدار با مقامات سوئدی به نروژ سفر کند.


XS
SM
MD
LG