لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۹

مذاکرات لاريجانی و سولانا به نتيجه نرسيد


علی لاریجانی و خاویر سولانا در جریان دیدار ماه سپتامبر سال گذشته میلادی
علی لاریجانی و خاویر سولانا در جریان دیدار ماه سپتامبر سال گذشته میلادی

گفت و گوی تلفنی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز دوشنبه، ششم فروردين ماه، به نتيجه نرسيد.


کريستينا گالاک، سخنگوی آقای سولانا به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است که دو طرف موافقت کرده اند که به مذاکرات خود ادامه بدهند.


آقای سولانا بار ديگر پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان را فرا خواند که به مذاکرات خود با ايران برای حل بحران هسته ای اين کشور ادامه بدهند.


کريستينا گالاک سخنگوی خاویر سولانا، در ارتباط با گفت و گوی تلفنی آقای سولانا و علی لاریجانی گفت دو طرف موافقت کرده اند که به مذاکرات خود ادامه بدهند

رويکرد اروپا و غرب در مقابل بحران هسته ای ايران تا کنون يک رويکرد دو سويه بوده است. بدين معنی که از يک سو از اعمال تدريجی تحريم ها عليه ايران استقبال کرده اند و از سوی ديگر مجموعه مشوق هايی از جمله مشوق های اقتصادی و سياسی به ايران ارايه کرده اند.


حمايت آمريکا از عملکرد خاوير سولانا


نيکلاس برنز معاون وزارت امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه ۲۶ ماه مارس، ضمن حمايت از عملکرد خاوير سولانا در راستای تلاش برای ادامه مذاکره با ايران گفت که اگر ايران به خواست جامعه جهانی برای پايان دادن به برنامه هسته ای خود واکنش مثبت نشان ندهد، واشينگتن به دنبال دور سوم تحريم ها خواهد بود.


آقای برنز که در بروکسل به سر می برد گفت: «ايران در جهان منفعل شده و دوستان اندکی دارد.»


بحران هسته ای ایران باید از طریق صلح آمیز حل شود


روز دوشنبه بیست و ششم ماه مارس، رهبران روسیه و چین در پایان ملاقات خود در مسکو، طی بیانیه ای، بر ضرورت یافتن یک راه حل صلح آمیز برای بحران هسته ای ایران تاکید کردند.


در بیانیه مشترک لی جیان تائو رییس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه، از ایران نیز خواسته شده که برای یافتن راهی برای پایان دادن به بن بست کنونی، «گام مثبت و سازنده» بردارد.


«پرداخت بخشی از بدهی ایران به روسیه»


از سوی ديگر شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، که با ايران بر سر آنچه دير کرد ايران در پرداخت بدهی های خود در رابطه با بوشهر اختلاف دارد، روز دوشنبه ششم فروردين اعلام کرد که ايران بخشی از بدهی های خود را پرداخت کرده است.


بيانيه اتم استروی اکسپورت، اين مساله را که «طرف ايرانی، بر مشکلات خود فائق آمده است»، مثبت ارزيابی کرده و افزوده است ايران هنوز بايد مبالغ بيشتری در ارتباط با طرح بوشهر پرداخت کند

بيانيه اتم استروی اکسپورت، اين مساله را که «طرف ايرانی، بر مشکلات خود فائق آمده است»، مثبت ارزيابی کرده و افزوده است ايران هنوز بايد مبالغ بيشتری در ارتباط با طرح بوشهر پرداخت کند.


اختلاف های تهران و مسکو بر سر نيروگاه بوشهر زمانی آغاز شد که روسيه اعلام کرد ايران از ماه ژانويه هيچ گونه پرداختی بابت نيروگاه بوشهر نداشته است و به همين دليل تحويل آن تا دو ماه به تاخير خواهد افتاد.


مقام های سازمان انرژی اتمی ايران سپس با ارائه ارقامی اعلام کردند که حتی فراتر از تعهدات خود به شرکت روسی پيمانکار نيروگاه بوشهر پول پرداخت کرده اند.


سرگی ايوانف، معاون اول نخست وزير روسيه و کانديدای احتمالی رياست جمهوری اين کشور چندی پيش گفت توقف برنامه ها در ارتباط با راه اندازی نيروگاه هسته ای بوشهر توسط روسيه، ارتباطی با اختلاف ها بر سر برنامه هسته ای ايران ندارد.


XS
SM
MD
LG